Рефреш-тренінг для вчителів з викладання предмета „Зарубіжна література”
„Звернувся до монаха бідняк: „Дай мені риби! Я голодний”. Монах мовчки віддав йому вудку” – повчальний характер притчі зрозумілий: мудра людина вирішила дати не стільки їжу, скільки засіб її добування. Якщо розглядати цю притчу з позиції стосунків „учитель – учень”, то можна трактувати її наступним чином: сучасний педагог покликаний не стільки давати учням готові знання, він повинен навчити їх здобувати.
Які ж професійні ролі має виконувати вчитель Нової української школи і яким чином реалізувати їх на практиці, щоб навчити дітей вчитися, щоб освітній процес був цікавим, пізнавальним, результативним? Саме на ці запитання шукали відповіді вчителі зарубіжної літератури району, які нещодавно зібралися у залі районного методичного кабінету. Для них методистом РМК О.Андьол організовано рефреш-тренінг „Нові професійні ролі та завдання сучасного вчителя в контексті Концепції „Нова українська школа”.
Мета тренінгу – поглибити знання учасників щодо окремих положень Концепції НУШ; відновити власні уявлення про ролі, які повинен виконувати вчитель у педагогічній діяльності з метою успішного навчання здобувачів освіти; надати деякі практичні поради щодо їх реалізації у процесі викладання зарубіжної літератури. Форма „рефреш – тренінг” вибрана з метою „освіжити” знання, які педагоги здобули впродовж семінарів, майстер-класів, інших форм методичної роботи.
На початку тренінгу вчителі були поділені на 4 групи за допомогою вправи „Обери колір”. Кожен учасник отримав невеличкий паперовий згорток відповідного кольору, в якому був зашифрований „гороскоп” на день, що позитивно налаштувало вчителів на активну роботу. Групи визначалися із назвами, креативними символами та „запросили до співпраці” героїв зарубіжної літератури, які мають подібні уподобання. Очікування від тренінгу педагоги виклали через вправу „Дзеркало твоїх думок”, а розминка „Закінчи речення” показала вміння вчителів коротко висловлювати власні думки.
Ведуча рефреш-тренінгу Олена Андьол у презентації розкрила теоретичні аспекти, окреслені в Концепції „Нова українська школа”, щодо ролі педагога в освітньому процесі, оновлених стосунків „учитель – учень”. Методист запропонувала учасникам вправи-приклади, за допомогою яких можна якнайповніше реалізувати педагогічні можливості вчителя НУШ на уроках зарубіжної літератури. Це „Колективна розповідь”, „Facebook – сторінка героя”, „Зустріч з літературним героєм”, „Заплутаний лист”, „Таємнича валіза”, „Живі малюнки”, „Я – художник”, „Хмаринка тегів”, „Хвилинка-цікавинка”, „Дружня порада”, „Якби тварини вміли говорити…”, „Добре – погано” та інші.
У ролі тренерів виступили Ганна Голяк, голова РМО вчителів зарубіжної літератури, та Надія Фотан, учитель зарубіжної літератури Рокосівської ЗОШ I-III ст. Вони презентували нові ролі педагога НУШ (коуча, фасилітатора, тьютора, ментора, новатора, модератора), представивши різні методи роботи з учнями та цікаві тренувальні вправи, які можна використовувати відповідно до тієї чи іншої ролі (анаграми, філворди, чек-листи, пантбуки, літературні пазли, вправи з QR-кодами, інтерактивні завдання на Learning Apps та ін.).
Виконуючи вправи „Інтелект-карта”, „Подія дня”, „Сюжетна стрічка”, „Скрайбінг-фасилітація”, „Долонька”, учителі жваво та енергійно обговорювали завдання, які були надзвичайно цікавими та спонукали до роботи в групах, презентували власні творчі результати. Тренерами також запропоновано вправу на встановлення відповідності між назвами педагогічних технологій та їх змістом, під час виконання якої учасники повторили майже всі нові технології, вивчені раніше. У підсумку кожна група склала і представила як результат роботи колаж за темою тренінгу.
Психологічна казка-релаксація „У шкільному саду не тільки троянди” спонукала учасників методичного заходу зробити висновки: діти, як квіти, – одне з найпрекрасніших творінь природи, кожен із них по-своєму випромінює тепло, піднімає настрій; у кожному ми бачимо або розкішну троянду, або благородну лілію, або колючий кактус…, але для всіх учитель, безперечно, має стати другом, порадником, наставником, репетитором, психологом, навіть адвокатом.
Підсумок підбито. Висновки зроблено. Попереду – натхненна плідна праця. Успіхів усім у здійсненні творчих мрій та задумів!
Надія Фотан,
учитель зарубіжної літератури
Рокосівської ЗОШ І-ІІІ ст.,
Хустський р-н