Географія Карпатського басейну

З 27 березня по 5 травня в Берегові проходять весняні методичні дні, організовані Берегівською філією ЗІППО

Цього разу відбувся практично-методичний семінар для вчителів географії: „Географія Карпатського басейну як предмет” (на основі експериментальної мережі уроків „Євроінтеграційної моделі угорськомовних шкіл Закарпаття”).

Новий етап надзвичайно успішної серії професійних заходів також був оточений великим інтересом. У заході, що проходив у Берегівській філії ЗІППО взяли участь учителі географії з угорськомовних навчальних закладів Закарпаття. На фаховому заході, який відбувся 24 квітня 2023 року, присутні мали змогу прослухати кілька лекцій про географію Карпатського басейну, а також сучасний стан і проблеми географічної освіти.

Відповідно до Протоколу 3-го засідання українсько-угорської робочої групи з питань освіти щодо співробітництва у розробленні та виданні підручників, підвищенні кваліфікації педагогічних працівників та вивченні української мови у закладах загальної середньої освіти України з класами з навчанням угорською мовою, наказу Міністерства освіти і науки України від 29 вересня 2021 року № 1033, на базі Берегівського ліцею імені Лайоша Кошута Берегівської міської ради, Великодобронського ліцею Великодобронської сільської ради Ужгородського району, Великоберезького закладу загальної середньої освіти ім. Добраі Петера Великоберезької сільської ради, Солотвинського ліцею з угорською мовою навчання імені Яноша Бойоі Солотвинської селищної ради Тячівського району, Ужгородської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №10 з угорською мовою навчання імені Дойко Габора Ужгородської міської ради та Ужгородської загальноосвітньої спеціалізованої школи-інтернату з поглибленим вивченням окремих предметів Закарпатської обласної ради проводиться експеримент „Європейська інтегрована модель школи з угорською мовою навчання”.

Мета програми, запланованої на період з жовтня 2021 р. по листопад 2026 р. – розробити навчально-методичні матеріали та сформулювати рекомендації, які сприятимуть навчанню в угорськомовних школах Закарпаття, зокрема підвищення рівня українськомовної освіти зі збереженням угорської мови і додатковим вивченням іноземної мови.

Наприкінці першого етапу програми учасники мали прозвітувати про виконану роботу перед Науково-педагогічною комісією інноваційної діяльності (2022.06.22.). З 1 вересня 2022 року в більшості угорськомовних шкіл Закарпаття (87 шкіл) розпочався навчальний рік новим рамковим навчальним планом.

Мережа уроків (рамковий навчальний план) дає можливість вибору викладання предметів, які іншим чином не включені до плану уроків: Угорське народознавство, (1-1 год. у 5-6 класах, географія Карпатського басейну (1 година у 6-му класі) та Історія Угорського народу (1-1 година у 7-9 класах).

Відповідно цього відбулися методичні презентації. Вчителі-учасники спочатку мали змогу прослухати презентацію Йожефа Молнара (завідувач кафедри, доцент, кандидат географічних наук кафедри географії та туризму Закарпатського угорського інституту ім. Ференца Ракоці ІІ) „Географія Карпатського басейну – природа, суспільство, економіка, етнографія”, де також відбулася презентація книги. В укладанні понад 500-сторінкового тому брали участь 29 спеціалістів з Закарпаття та Угорщини. При складанні тексту особливий акцент був зроблений на тому, щоб інформація була зрозуміла не лише професіоналам. Книга складається з 4 розділів, у яких читачі ознайомлюються з природними умовами Карпатського басейну, його демографічними показниками, етнографічною характеристикою регіонів. Електронна версія тому „Географія Карпатського басейну” опублікована на сайті інституту ім. Ференца Ракоці ІІ.

Після презентації, за пропозицією Бейли Габоди (керівник кафедри Берегівської філії ЗІППО), вчителі географії створили робочу групу під керівництвом Йожефа Молнара: Ілдіко Кампо, Берегівський ліцей імені Ілони Зріні; Лівія Якаб, Великоберезький заклад загальної середньої освіти імені Добраі Петера; Михайло Будогазі, Великодобронський ліцей; Маріанна Секей, Вербовецька загальноосвітня школа I-III ступенів; Аттіла Бере, Чопський заклад загальної середьої освіти І-ІII ступенів №2 імені Іштвана Сечені), яка відповідатиме за методичну координацію викладання географії Карпатського басейну.

У другій частині семінару д-р. Дьюла Фодор (заступник ректора, доцент Закарпатського угорського коледжу ім. ІІ. Ференца Ракоці) виступив з методичною доповіддю на тему загальних проблем географічної освіти, наголосив, що тема про практичні труднощі розвитку навичок та ефективність викладання природознавства – це повсякденна актуальність на сучасному етапі розвитку народної освіти. Доповідач підкреслив, що під час навчання географії в школі необхідно відходити від суто фактографічного методу навчання, більше акцентувати увагу на розгляді процесів, візуалізації зв’язків і загальних закономірностей, що значно підвищує мотивацію учнів. Відповідно, завдяки своїй кількадесятирічній практиці він дав уявлення про те, що можуть робити вчителі географії, які методи вони можуть використовувати для розвитку навчальної мотивації підлітків.

У заключній частині методичного дня учасники мали змогу детально ознайомитися з єдиними модельними навчальними програмами (модельними навчальними планами) та підручниками з географії в перспективній системі в презентації Еріки Бушко (практик, Берегуйфалівська гімназія) „Становище предмета географія в Новій українській школі”.

Професійний день завершився круглим столом.

Філія у м. Берегові

Теги:
Перейти до вмісту