Правова культура як засіб формування громадянської компетентності учнів на уроках історії та правознавства

pravo 1

Сучасне суспільство для повноцінного свого функціонування потребує соціальної адекватності своїх членів, які достатньою мірою орієнтуються в суспільних процесах, можуть усвідомлено визначати в них власне місце та діяти з користю як для суспільства, так і для себе.
Проблема становлення демократичного, громадянського суспільства вимагає розгляду питання, якими мають бути знання та вміння громадян для утвердження гуманного суспільства та успішної самореалізації в ньому, тобто питання громадянської культури та громадянської компетентності.

Громадянська компетентність у державних документах про освіту ХХІ століття розглядається як одна з ключових компетентностей людини.
З метою поглиблення та вдосконалення професійних навичок педагогів з громадянської освіти 28 квітня відбувся семінар „Формування громадянської компетентності учнів на уроках історії та правознавства через активні форми навчання” для молодих учителів історії та правознавства. Програма семінару передбачала активне спілкування з метою ознайомлення з основними теоретичними поняттями „громадянська освіта”, „громадянська компетентність”,„освіта для демократичного громадянства” (ОДГ) та „освіта про права людини” (ОПЛ).
Учитель правознавства Розтоцько-Пастільської ЗОШ І-ІІ ступенів Великоберезнянського району Тетяна Чикут провела практичне заняття з проблеми формування правосвідомості як одного з чинників громадянської компетентності на прикладі теми „Що таке кримінальна відповідальність і кримінальне покарання”. Педагог сформувала ключові проблемні питання громадянського змісту, навколо якого організовувалася робота молодих фахівців, удало підібрала засоби: тексти, кінематографічні матеріали та ілюстрації. Окрім того, учасникам пропонувалася серія методів та прав, зокрема: вправа „Блеф-клуб”, методи „Мозковий штурм”, „Фішбоун”, „Снігова куля”, які допомогли сформулювати основні риси громадянської освіти на прикладі конкретного предмета. Велику увагу педагог приділила практичному аспекту розгляду теми, запропонувавши юридичний практикум (робота з юридичним документом) та правовий практикум (аналіз відеосюжетів).
У заключній частині семінару молодим педагогам пропонувалася вправа „Обговорення в загальному колі”, за допомогою якої підбито підсумки роботи та вироблено методичні рекомендації щодо інтеграції змісту окремих тем громадянської освіти на уроках історії та правознавства.

Оксана Савко,
методист відділу освіти
Великоберезнянської РДА

pravo 2

pravo 3

pravo 4