Творчість – у кожну мить свого життя

rax 1

Нетрадиційність, змістовність, творчий пошук – девіз роботи районного методичного об’єднання вчителів української мови та літератури, адже учитель повинен свідомо йти в ногу із сучасністю. Чергове його засідання відбулося на базі Лужанської ЗОШ І-ІІІ ст. з проблеми „Формування компетентної особистості учня через поєднання традиційних та інноваційних технологій навчання”. З порогу школи гостей гостинно вітали хлібом-сіллю школярі та керівництво навчального закладу – директор Роман Студеняк та заступник з виховної роботи Богдана Митрюк. Оскільки Лужанська ЗОШ І-ІІІ ст. – це одна з новозбудованих шкіл району, Р.В. Студеняк презентував очолюваний ним заклад, розповів про історію та сьогодення, педагогічний колектив та кафедру вчителів-словесників.

На уроці української мови в 7 класі, який провела О.О. Дребіт, присутні спостерігали за роботою учнів під час практикуму з формування орфографічних умінь і навичок з теми „Написання прислівників разом, окремо й через дефіс”. Мотивація навчальної діяльності, різні форми роботи та вправи, об’єднані соціокультурною змістовою лінією програми „Мова – скарбниця духовності народу”, сприяли засвоєнню виучуваного матеріалу та активності школярів на уроці. А випереджувальне завдання – складання діалогу про мовне свято в школі з використанням прислівників – засвідчило творчий підхід та роботу вчителя з розвитку акторських здібностей школярів.
Література рідного краю – це той розділ програми української літератури, який вимагає від учителя та учнів насамперед пошуково-дослідницької роботи, розробки, узагальнення та апробації нових тем, що базуються на місцевому матеріалі. Саме такий урок літератури рідного краю в 6 класі підготувала і провела М.В. Поляк „Поетична творчість Юлія Боршоша-Кум’ятського”. Обравши нетрадиційну форму урок-мандрівка, учитель повела школярів у край зелених смерек, гірських потічків, чаруючих звуків трембіт, гордої Говерли і щедрих працьовитих людей. Закарпаття – край, багатий на талановитих людей, серед яких і Ю.Боршош-Кум’ятський. Мандрівка у життєвий і творчий світ письменника була цікавою та пізнавальною, адже виразне читання поезій учнями доповнювалося їхнім узагальнюючим аналізом. Особливою була зупинка, яка презентувала поезію в прозі письменника, який не оминув своєю увагою і такий вид пісенної творчості, як карпатські коломийки. Працюючи на Рахівщині, Юлій Васильович черпав натхнення для своєї творчої наснаги із цього жанру народної пісні, а виконання коломийок учнями підтвердило цей факт із біографії митця. Підсумовуючи вивчене, школярі склали кольорову палітру життя Ю.В. Боршоша-Кум’ятського.

rax 2
Новацією семінарської роботи вчителів-словесників став майстер-клас „Використання ноосферної технології навчання на уроках української літератури як умова розвитку творчого мислення школярів”, проведений заступником директора з навчально-виховної роботи та вчителем української мови і літератури Т.П. Піцурою. Мета ноосферної освіти – побудова такої моделі навчання, коли людина, засвідчуючи потребу в самопізнанні, самоосвіті, стане на шлях самовиховання і самовдосконалення. Ноосферна освіта – альтернативна традиційній освітній системі, що дозволяє пізнати біоадекватний, природовідповідний, продуктивний метод викладання. Завдяки цілеспрямованій роботі в групах учителі не лише ознайомилися із теоретичними засадами ноосферної (біологічно адекватної) технології, а й мали змогу відчути себе учнями на уроці української літератури з вивчення новели М. Коцюбинського „Intermezzo”, пірнули в яскравий уявний світ мислеобразів, насичений кольорами та звуками природи. А враження передали через яскраві картини, намальовані власноруч. Тетяна Петрівна створила атмосферу співтворчості, вміло зацікавила сучасною методикою роботи зі школярами, оригінальністю проведення заняття, під час якого учні, ніби відпочиваючи (релаксуючи), здобувають знання, пізнають, засвоюють виучуване. Таким чином, апробувавши ноосферну технологію навчання на уроках української літератури, учитель поділилася своїми напрацюваннями, досвідом роботи серед учителів української мови та літератури району, доводячи його ефективність саме в розвитку творчого мислення школярів, адже біологічно адекватна (ноосферна) технологія забезпечує роботу двопівкульного мислення, а релаксація знімає стрес, втому, психологічне навантаження; великий і важкий матеріал засвоюється легко і надійно; уроки цікаві, оригінальні і надовго запам’ятовуються. Наприкінці майстер-класу вчитель поділилася мудрим життєвим рецептом та презентувала кожному учаснику порадник „Десять «заповідей” творчої особистості».
Оскільки семінар відбувався під час Шевченківських днів, доречним його завершенням став брейн-ринг „Стежками Шевченка” між учнями 9-го класу, проведений М.М. Лембак. Школярі показали свої ґрунтовні знання про життєвий і творчий шлях Кобзаря, творчі нахили й обдарування.
Під час обговорення думки з приводу системи роботи вчителів української мови та літератури Лужанської ЗОШ І-ІІІ ст. висловили як досвідчені словесники району: Г.В. Калинська із Рахова, О.М. Чаус із В.Бичкова, М.О. Лип’як із Косівської Поляни, І.В. Григорик із Богдана, так і молоді спеціалісти: В.В. Гоголіна із Великобичківської ЗОШ-інтернат, високо оцінивши роботу вчителів-словесників та відвідані під час семінару заходи.
Окрім того, на семінарі обговорювалося питання цьогорічної державної підсумкової атестації учнів 9-х та 11-х класів з української мови, у тому числі ДПА у формі ЗНО для випускників 11 класів, запропоновано вчителям активізувати підготовку школярів до результативного проходження ЗНО з української мови та викласти програмовий матеріал до 5 травня.

Т.М. Федосенко,
методист РМК управління освіти,
молоді та спорту Рахівської РДА