Творчий підхід до навчання – необхідна умова роботи вчителя-словесника

P51119-104649

На семінар-практикум у Великобичківській ЗОШ І-ІІІ ст. №2 зібралися вчителі української мови і літератури, щоб розглянути питання «Формування творчої особистості учня через поєднання традиційних і новітніх технологій навчання».

Бути вчителем у сучасній школі – це велика відповідальність і титанічна праця, особливо для словесників. Час вимагає від них не просто навчити школярів грамотного письма, а й створити передумови успішності майбутнього кожної дитини. Адже від того, яких результатів досягне учень при складанні іспитів у формі ЗНО, залежатиме його можливість здобути обрану професію. ДПА з української мови і літератури є обов’язковою для кожного випускника школи. Ось чому вчителі-філологи докладають максимум зусиль для того, щоб учень зміг отримати якісні знання з предметів.
Мовленнєвий розвиток школярів – одна з центральних проблем у сучасній школі. Вивчення мови орієнтовано на вирішення таких актуальних завдань, як мовний, емоційно-моральний та інтелектуальний розвиток. Успіх у розвитку мовлення школярів (усного та писемного) визначає й результативність засвоєння інших шкільних дисциплін, створює передумови для активної й осмисленої участі в суспільному житті, забезпечує дітей необхідними в особистому житті навичками мовного поводження, культурою мовного розвитку.
Письмова форма монологічного мовлення найважча. Вона розгорнута й нормативна, викликає багато труднощів при практичній реалізації вчителями під час уроків розвитку мовлення. Саме тому Л.О. Ільчук змоделювала та провела урок української мови в 11-А класі «Створення власних висловлювань. Твір на морально-етичну тему у публіцистичному стилі», де показала систему роботи з підготовки до написання твору, враховуючи всі його структурні елементи. Учитель за допомогою традиційних (бесіда, виконання вправ, робота з текстом тощо) та інноваційних методів (робота в групах) показала, як працювати над формулюванням тези, добором аргументів з історії, художньої літератури, власного життя, переконливо наводити приклади, логічно і послідовно їх викладати та робити висновки. Учні наводили зразки власних творів, працювали над виробленням орфографічної та пунктуаційної грамотності. Тема любові активізувала школярів, адже була актуальною саме для їхнього віку та сучасних подій. Підсумок уроку був також оригінальним, адже оцінювання робіт, написаних на уроці, одразу в усіх учнів провести неможливо. Але й цей етап посильний, якщо підійти до нього творчо: школярі давали собі «самооцінку з умовою», тобто виставлення її лише після підтвердження вчительської перевірки, висловлювалися з приводу виконання на уроці завдань, роблячи висновки про те, які з них виявилися для них простими, а які викликали труднощі та стимулюватимуть обов’язково попрацювати над своїми недоліками.
На уроці Лілія Олексіївна як людина творча, ініціативна і наполеглива використала й показала свій досвід щодо підготовки школярів до творчого завдання ЗНО з української мови, адже неодноразово брала участь у перевірці робіт учасників незалежного оцінювання в м. Ужгород як старший екзаменатор.
Продовженням семінару став нетрадиційний урок української літератури в 10-Б класі «Іван Франко. Поетична збірка «Зів’яле листя». Любовна тема у творчості поета, автобіографічність», який презентувала М.В. Телегазій. Здавалося б, що нового можна сказати про інтимну лірику І. Франка? Проте вчитель змогла зі звичайного уроку вивчення поезій про кохання створити свято зустрічі юного читача з письменником, з художнім словом, із прекрасним. Велику роль у цьому відіграло влучне поетичне слово Мар’яни Василівни, яка налаштувала учнів на емоційне сприйняття віршів. Учні висловлювали думки про ліричного героя збірки, міркували з приводу поставлених проблем, працювали над літературознавчими термінами. Вразили присутніх неабиякі акторські здібності десятикласників, які на якусь мить перенесли присутніх у львівську кав’ярню часів І. Франка, а також інтерпретація вірша у І. Франка у сучасній пісні «Чого являєшся мені у сні» у виконанні Ткач Вікторії.
Учасники семінару відвідали позакласний захід «Кращої, ніж рідна, мови не буває», розроблений молодими спеціалістами, учителями української мови та літератури О.Ю. Змикало та М.В. Дорофєєвою, який підкреслив значення рідної мови в житті людини. Гості свята були вражені творчими здібностями учнів школи, зокрема їхньою акторською майстерністю під час інсценізації уривку з п’єси «Мина Мазайло» М. Куліша на сучасний лад. Фінальна пісня про Україну і подаровані гостям символічні голуби вкотре підтвердили, що у Великобичківській ЗОШ І-ІІІ ст. №2 надійне і творче підростаюче покоління.
Директор школи В.Й. Поптанич презентував досвід роботи словесників Великобичківської ЗОШ І-ІІІ ст. №2 та їхні здобутки у формі портфоліо, наголосивши на тому, що всі вони – колишні випускники цього навчального закладу.
При обговоренні відвіданих заходів слова вдячності висловили вчителі-словесники В.В. Пластун, В.В. Гоголіна, М.І. Лендєл, Л.М. Чаус, О.М. Бешота, підкреслюючи вагомий внесок таких творчих особистостей, які працюють у звичайній школі, щоденно віддаючи частинку свого серця і тепло душі учнівській молоді.
Підбиваючи підсумки семінару, методист управління освіти Т.М. Федосенко зауважила, що вчителі Великобичківської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2 показали учасникам семінару високий методичний рівень роботи над реалізацією проблеми формування творчої особистості, висловила щиру вдячність педколективу та адміністрації школи за можливість ознайомитися з творчою лабораторією вчителів-словесників. А учитель Л.О. Ільчук запропонувала узагальнити досвід роботи в методичний посібник та атестуватися на присвоєння педагогічного звання «учитель-методист».

Г.В. Калинська,
голова РМО вчителів
української мови та літератури,
Рахівський р-н

P51119-104703

P51119-111844