Роль, місце та основні функції практичного психолога в організації навчально-виховного процесу

Психологічна служба як організаційна система роботи існує в багатьох країнах і має майже вікову історію. Зумовлена об'єктивною реальністю освітнього простору близько двадцяти років тому посада практичного психолога з'явилася і в українських школах. На сучасному етапі вже ні в кого не викликає сумніву щодо необхідності у школі посади практичного психолога, адже робота шкільної психологічної служби, перш за все робота з учнями та батьками, учителями та вихователями має виняткове значення і вносить істотний внесок у підвищення ефективності освіти.

З метою конкретизації ролі, місця та основних функцій практичного психолога в організації навчально-виховного процесу, підвищення довіри до співробітників психологічної служби, а в підсумку – зростання психологічної культури вцілому у квітні на базі Верхньокоропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів проведено семінар керівників загальноосвітніх навчальних закладів «Роль, місце й основні функції практичного психолога в організації навчально-виховного процесу». Інструктивно-методичний супровід семінару здійснювали Диганич Г.І., завідувач РМК, Тулюк О.І., методист РМК, Абель М.К., методист РМК, Кампов О.І., директор Верхньокоропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів, Богів М.М., заступник директора з навчально-виховної роботи Верхньокропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів, Цібере Н.Я., заступник директора з виховної роботи, практичний психолог Верхньокропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів. У роботі семінару взяли участь Товт О.О., начальник відділу освіти, керівники загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ та І-ІІ ступенів, завідувачі Кучавської та Куштановецької ЗОШ І ступеня, Русин Г.І., завідувач Верхньокоропецького ДНЗ, Бухман Н.І., секретар Верхньокоропецької сільської ради.
Успішність роботи практичного психолога у навчальному закладі безпосередньо залежить від рівня усвідомленості його ролі, а відтак і підтримки директором школи, відкритості колективу до співпраці. З перших хвилин роботи семінару відчувалося, що у колективі Верхньокоропецької школи створена атмосфера взаємодопомоги та взаємопідтримки. Ольга Іванівна Кампов, директор Верхньокоропецької школи, разом зі своїми учнями гостинно зустріли і привітали хлібом-сіллю усіх учасників семінару. Для гостей школи провели екскурсію корпусом початкових класів та основним корпусом школи, які гармонійно поєднували затишок, ошатне оформлення класних приміщень та коридорів, що мовчки розповідали про будні і свята школи: на стендах, дошці пошани, класних куточках, шкільних вісниках. Докладніше про історію та розвиток, будні і свята Верхньокоропецької школи розповіла Ольга Іванівна, представивши увазі учасників та гостей семінару презентацію «Шкільне життя», яку гармонійно доповнював цікавий відеофільм під промовистою назвою «Шкільне життя. Мить за миттю».
Після знайомства зі школою, її учнівським та педагогічним колективом, учасники семінару мали можливість познайомитися з практичним психологом Верхньокоропецької школи Наталією Ярославівною Цібере. Вона поділилася власним досвідом роботи, представивши увазі учасників семінару презентацію «Практичний психолог. Хто він у навчальному закладі». Красномовним свідченням професійної майстерності Цібере Н.Я. стали практичні заняття з елементами тренінгових вправ «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути». У першій частині «Відверто про потаємне. Дошлюбні відносини та їх наслідки» взяли участь учні 10 класу Верхньокоропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів. Надзвичайно актуальна тема серед учнівської молоді, важлива для їхнього майбутнього, у викладі Цібере Н.Я. звучала по-материнськи мудро і толерантно, а діти спілкувалися легко і невимушено, розповідаючи про свої мрії і думки, ділячись і, справді, потаємним. Керівники шкіл району побачили, що високий професіоналізм психолога дозволяє йому не нав'язувати дитині своїх поглядів, не намагатися виховати дитину за своїм образом і подобою, а сприяти розвитку психологічних утворень, які забезпечують виникнення і зміцнення власних поглядів, думок, оцінок, переживань, відносин і прагнень.
Не менш важливою ділянкою роботи практичного психолога є і робота з педагогами. У занятті «Мої проблеми. Як їх вирішити» взяли участь й учасники семінару, директори шкіл. Вони відчули як саме психолог здатен допомогти педагогу у розпізнаванні сильних і слабких сторін власної особистості, формуванні сприятливого психологічного мікроклімату в колективі і як за допомогою психолога можуть бути оптимізовані інші аспекти управлінської діяльності, зокрема планування, аналіз практичного процесу.
Про те, як правильно організувати роботу практичного психолога навчального закладу в сучасних умовах, розповіла Абель Марина Карлівна. Ні для кого не секрет, що педагоги по-різному сприймають психологічну службу: з прагненням до співпраці, цікавості, байдужістю, недовірою. А відтак тільки високий рівень компетентності, об'єктивності психолога, практична спрямованість і результативність роботи допоможуть йому завоювати довіру в колективі.
Атмосфера перебігу етапів роботи семінару була надзвичайно теплою та працедайною, сприяла розкриттю актуальних питань та проблем його учасників. Про те, яким бачить практичного психолога керівник закладу, розповіли Шпеник М.І., директор Горондівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Когут М.М., директор Ракошинської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Васьо Л.П., директор Лавківської ЗОШ І-ІІ ступенів.
Головним правилом у роботі кожного колективу є збереження позитивної енергії і спрямування її в потрібне русло. З давніх-давен одним з найпотужніших енергетичних символів українців була сорочка-вишиванка. Вишиваючи, жінка вкладала в неї свою любов і ніжність, передаючи своє тепло тому, хто її носив. А тому семінар, насичений такою серйозною проблематикою, продовжив культурно-освітній полілог «Знайома незнайомка. Як добре ви знаєте свою вишиванку», який провели Гузинець О.В., головний спеціаліст відділу освіти, Диганич Г.І., завідувач РМК, Бузинник М.М., методист РМК. Вишиванка – це унікальний духовний всесвіт українців, яке доводить, що наше сьогодення живить життєдайне джерело народної культури, виплеканої і збереженої впродовж віків.
Традиції минулого, глибоку віру у майбутнє побачили учасники семінару під час перегляду позакласного заходу «Матері Божій, Матері Земній, Матері Україні присвячується...», який підготували спільно учнівський та педагогічний колективи Верхньокоропецької школи. І сльози, і оплески лунали в залі, пісні відлунювали дружнім співом серед глядачів – настільки припало до душі все побачене. Тут було все: і акторський талант, і музичне обдарування, і вся палітра дитячої творчості, яку тільки може виховати справді чудова школа.
Важко порахувати чого було більше цього дня: цінних порад чи цікавих інформаційно-теоретичних знахідок, бурхливих оплесків чи вдячних слів, побажань подальшої успішної праці і ще більшого розквіту. Віримо тільки в одне, що цей семінар став тим яскравим вогником, що запалив не одне серце на нові творчі здобутки.рганізаційна система роботи існує в багатьох країнах і має майже вікову історію. Зумовлена об'єктивною реальністю освітнього простору близько двадцяти років тому посада практичного психолога з'явилася і в українських школах. На сучасному етапі вже ні в кого не викликає сумніву щодо необхідності у школі посади практичного психолога, адже робота шкільної психологічної служби, перш за все робота з учнями та батьками, учителями та вихователями має виняткове значення і вносить істотний внесок у підвищення ефективності освіти.
З метою конкретизації ролі, місця та основних функцій практичного психолога в організації навчально-виховного процесу, підвищення довіри до співробітників психологічної служби, а в підсумку – зростання психологічної культури вцілому у квітні на базі Верхньокоропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів проведено семінар керівників загальноосвітніх навчальних закладів «Роль, місце й основні функції практичного психолога в організації навчально-виховного процесу». Інструктивно-методичний супровід семінару здійснювали Диганич Г.І., завідувач РМК, Тулюк О.І., методист РМК, Абель М.К., методист РМК, Кампов О.І., директор Верхньокоропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів, Богів М.М., заступник директора з навчально-виховної роботи Верхньокропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів, Цібере Н.Я., заступник директора з виховної роботи, практичний психолог Верхньокропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів. У роботі семінару взяли участь Товт О.О., начальник відділу освіти, керівники загальноосвітніх навчальних закладів І-ІІІ та І-ІІ ступенів, завідувачі Кучавської та Куштановецької ЗОШ І ступеня, Русин Г.І., завідувач Верхньокоропецького ДНЗ, Бухман Н.І., секретар Верхньокоропецької сільської ради.
Успішність роботи практичного психолога у навчальному закладі безпосередньо залежить від рівня усвідомленості його ролі, а відтак і підтримки директором школи, відкритості колективу до співпраці. З перших хвилин роботи семінару відчувалося, що у колективі Верхньокоропецької школи створена атмосфера взаємодопомоги та взаємопідтримки. Ольга Іванівна Кампов, директор Верхньокоропецької школи, разом зі своїми учнями гостинно зустріли і привітали хлібом-сіллю усіх учасників семінару. Для гостей школи провели екскурсію корпусом початкових класів та основним корпусом школи, які гармонійно поєднували затишок, ошатне оформлення класних приміщень та коридорів, що мовчки розповідали про будні і свята школи: на стендах, дошці пошани, класних куточках, шкільних вісниках. Докладніше про історію та розвиток, будні і свята Верхньокоропецької школи розповіла Ольга Іванівна, представивши увазі учасників та гостей семінару презентацію «Шкільне життя», яку гармонійно доповнював цікавий відеофільм під промовистою назвою «Шкільне життя. Мить за миттю».
Після знайомства зі школою, її учнівським та педагогічним колективом, учасники семінару мали можливість познайомитися з практичним психологом Верхньокоропецької школи Наталією Ярославівною Цібере. Вона поділилася власним досвідом роботи, представивши увазі учасників семінару презентацію «Практичний психолог. Хто він у навчальному закладі». Красномовним свідченням професійної майстерності Цібере Н.Я. стали практичні заняття з елементами тренінгових вправ «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути». У першій частині «Відверто про потаємне. Дошлюбні відносини та їх наслідки» взяли участь учні 10 класу Верхньокоропецької ЗОШ І-ІІІ ступенів. Надзвичайно актуальна тема серед учнівської молоді, важлива для їхнього майбутнього, у викладі Цібере Н.Я. звучала по-материнськи мудро і толерантно, а діти спілкувалися легко і невимушено, розповідаючи про свої мрії і думки, ділячись і, справді, потаємним. Керівники шкіл району побачили, що високий професіоналізм психолога дозволяє йому не нав'язувати дитині своїх поглядів, не намагатися виховати дитину за своїм образом і подобою, а сприяти розвитку психологічних утворень, які забезпечують виникнення і зміцнення власних поглядів, думок, оцінок, переживань, відносин і прагнень.
Не менш важливою ділянкою роботи практичного психолога є і робота з педагогами. У занятті «Мої проблеми. Як їх вирішити» взяли участь й учасники семінару, директори шкіл. Вони відчули як саме психолог здатен допомогти педагогу у розпізнаванні сильних і слабких сторін власної особистості, формуванні сприятливого психологічного мікроклімату в колективі і як за допомогою психолога можуть бути оптимізовані інші аспекти управлінської діяльності, зокрема планування, аналіз практичного процесу.
Про те, як правильно організувати роботу практичного психолога навчального закладу в сучасних умовах, розповіла Абель Марина Карлівна. Ні для кого не секрет, що педагоги по-різному сприймають психологічну службу: з прагненням до співпраці, цікавості, байдужістю, недовірою. А відтак тільки високий рівень компетентності, об'єктивності психолога, практична спрямованість і результативність роботи допоможуть йому завоювати довіру в колективі.
Атмосфера перебігу етапів роботи семінару була надзвичайно теплою та працедайною, сприяла розкриттю актуальних питань та проблем його учасників. Про те, яким бачить практичного психолога керівник закладу, розповіли Шпеник М.І., директор Горондівської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Когут М.М., директор Ракошинської ЗОШ І-ІІІ ступенів, Васьо Л.П., директор Лавківської ЗОШ І-ІІ ступенів.
Головним правилом у роботі кожного колективу є збереження позитивної енергії і спрямування її в потрібне русло. З давніх-давен одним з найпотужніших енергетичних символів українців була сорочка-вишиванка. Вишиваючи, жінка вкладала в неї свою любов і ніжність, передаючи своє тепло тому, хто її носив. А тому семінар, насичений такою серйозною проблематикою, продовжив культурно-освітній полілог «Знайома незнайомка. Як добре ви знаєте свою вишиванку», який провели Гузинець О.В., головний спеціаліст відділу освіти, Диганич Г.І., завідувач РМК, Бузинник М.М., методист РМК. Вишиванка – це унікальний духовний всесвіт українців, яке доводить, що наше сьогодення живить життєдайне джерело народної культури, виплеканої і збереженої впродовж віків.
Традиції минулого, глибоку віру у майбутнє побачили учасники семінару під час перегляду позакласного заходу «Матері Божій, Матері Земній, Матері Україні присвячується...», який підготували спільно учнівський та педагогічний колективи Верхньокоропецької школи. І сльози, і оплески лунали в залі, пісні відлунювали дружнім співом серед глядачів – настільки припало до душі все побачене. Тут було все: і акторський талант, і музичне обдарування, і вся палітра дитячої творчості, яку тільки може виховати справді чудова школа.
Важко порахувати чого було більше цього дня: цінних порад чи цікавих інформаційно-теоретичних знахідок, бурхливих оплесків чи вдячних слів, побажань подальшої успішної праці і ще більшого розквіту. Віримо тільки в одне, що цей семінар став тим яскравим вогником, що запалив не одне серце на нові творчі здобутки.