Виховувати патріотизм та національну свідомість учнів – берегти цілісність і доброту сердець

Історія України, котра нині є нашою сучасністю, – це час, що ламає стереотипи, трансформує свідомість і переакцентовує давно знайоме. Стрімкий вир подій та суперечлива інформація часто бентежить дорослих, а сучасним школярам, щоб зрозуміти стан у країні, вкрай необхідне мудре слово вчителя, наставника-педагога. Цього навчального року вперше у систему роботи школи введено цикл Уроків мужності, які покликані стати фундаментом формування у дітей та молоді сучасної національної ідентичності на кращих прикладах мужності і звитяги, виявлених нинішніми захисниками Батьківщини, на героїці сучасної боротьби за незалежність і цілісність держави.

Відповідно до рекомендацій Міністерства освіти і науки України відділом освіти Мукачівської райдержадміністрації розроблено систему заходів з педагогічною громадськістю загальноосвітніх навчальних закладів району, спрямованих на активізацію громадянської позиції педагогів у збереженні незалежності і цілісності України, подальшого демократичного розвитку нашої держави. На цих заходах педагоги мають ознайомлюються з відповідними нормативними документами, ефективними формами і методами проведення Уроків мужності. У школах Мукачівщини чимраз більшої потужності набирає активна робота зі сприяння волонтерському руху, що втілюється у найрізноманітніші форми: зустрічі з учасниками АТО, адресна допомога пораненим, збір коштів на потреби військовослужбовців, конкурси малюнків та листів до українських воїнів.
На початку грудня на базі Чинадіївської ЗОШ відбувся семінар-практикум класних керівників «Виховання патріотизму та національної самосвідомості учнів шляхом використання інноваційних технологій». Інструктивно-методичний супровід семінару забезпечували завідувач РМК Диганич Г.І. та Тулюк О.І., методист РМК; координацію робочих груп здійснювали: Федорчук Ю.В., голова райкому профспілки працівників освіти; Гузинець О.В., головний спеціаліст відділу освіти; Абель М.К., методист РМК; Бузинник М.М., методист РМК. Проведення семінару стало логічним продовженням роботи щодо організації патріотичного виховання у системі виховної роботи школи.
Роботу семінару-практикуму сплановано в оригінальній нетрадиційній формі, що передбачала роботу у великих і малих мобільних групах на декількох об’єктах, а також зустрічі з подружжям художників Бартош, волонтерами Наталею Зотовою та Людмилою Бандурчак.
Наша сучасність – лише мить поміж минулим і майбутнім. Цікава екскурсія арт-центром «Замок Сент-Міклош», що у смт Чинадієво, допомогла учасникам семінару відчути цей взаємозв’язок. Музейні експозиції з цінними історичними артефактами, автентичний інтер’єр замку та картини сучасних художників Закарпаття, про які гостинно розповідав господар замку, якнайкраще сприяли створенню особливого небуденного настрою в усіх педагогів. Акція «Посади дерево: пам’ятай минуле – заради майбутнього», яку підготували учні Чинадіївської ЗОШ І-ІІІ ступенів, де відбулося висадження молоденьких дубочків поблизу арт-центру, стала, без сумніву, не тільки яскравим моментом семінару, а й ще одним шматочком у строкатій мозаїці історії нашого радного краю. Час мине і до дубочків, висаджених на честь загиблих на Майдані, приходитимуть не тільки вчителі та учні, а й кожен, кому не байдужа доля рідної держави.
Об’єднавшись у чотири групи педагоги відвідали виховні заходи: урок мужності «У рідному краї серце співає – одна Україна – і двох не буває!», який провела Барчій Г.І., класний керівник 10-Б класу; годину спілкування «Захист Вітчизни – справа честі й обов’язку» - Йовбак М.В., класний керівник 11-Б класу; бібліотечний урок «Я – громадянин України» - Гуляй С.П., класний керівник 8-А класу; гру «Морський бій: Тепло моїх долонь, і розуму, і серця я Україні милій віддаю» - Сабова В.І., класний керівник 7-А класу, та Густі Л.Ю., вчитель світової літератури; урок патріотизму «Моя прекрасна Україна…» - Кіріа В.І., класний керівник 6-Б класу. Обговорення відвіданих заходів передбачало не тільки обмін думками між класними керівниками, а й обмін досвідом з виховання патріотизму та національної самосвідомості в учнів шляхом використання інноваційних технологій, проведення Годин Мужності. Результатами роботи групи поділилися на спільному засіданні всіх учасників семінару – «Планування уроків мужності, форми та методи їх проведення». Кожна група делегувала до виступу одного педагога, чий досвід було визнано найкращим. Усі матеріали з досвіду роботи заступників директорів з навчально-виховної роботи та класних керівників загальноосвітніх навчальних закладів Мукачівського району увійдуть до електронного методичного порадника «Планування уроків мужності, форми та методи їх проведення».
Педагогіка через виховання та навчання дітей відтворює, продовжує і розкриває у кожному наступному поколінні народ, націю. Тому виховання патріотизму та національної самосвідомості в учнів є обов’язковим. Саме на такий шлях у процесі здійснення педагогічної діяльності орієнтувала учасників семінару Тулюк О.І. Матеріал, вміщений у методичному пораднику, сприятиме вихованню молоді на засадах української історії та культури, формуванню у молодого покоління національної свідомості, патріотизму та духовно-моральних цінностей українського народу.
Готовність допомагати і підтримувати закладено в основу самої сутності професії вчителя. У школах Мукачівщини сьогодні здійснюється активна підтримка волонтерського руху Закарпаття. Але, щоб ця підтримка була ефективною, дуже важливо знати чого саме потребують наші краяни – українські воїни, що знаходяться в зоні АТО. Цього дня педагоги спілкувалися з волонтерами Наталією Зотовою та Людмилою Бандурчак, які передали вісті зі Сходу, поділилися відео та фото матеріалами, які надсилають бійці з подякою за допомогу. Кожному присутньому в залі важливо  знати, що праця їхніх колективів не даремна, що кожен дитячий малюнок і лист, лялька-мотанка чи освячена ланданка знайшли своїх адресатів: допомогли, зігріли і підбадьорили. Такі зустрічі дозволяють усвідомити, що у кожного з нас сьогодні свій фронт: воїнам – берегти цілісність і добробут держави, учителям - берегти цілісність і доброту дитячих сердець.
Підсумувала багатоаспектну роботу семінару-практикуму Диганич Г.І., завідувач РМК, яка зауважила, що українська педагогіка за своїм змістом і спрямуванням має гармонійно поєднувати історію, сучасне і майбутнє нашої нації і держави. Ганна Іванівна закликала всіх педагогів утверджувати в серцях і душах, реальних справах, діяльності і поведінці кожного школяра культурно-духовні традиції, цінності рідного народу.
Сьогодні вже ні в кого не викликає сумнівів те, що тільки єдність, взаємодопомога і взаємопідтримка допоможе нашому народові вистояти в цей нелегкий час.
Олеся Гузинець, головний спеціаліст відділу освіти Мукачівської РДА