Лісова педагогіка „Вивчаємо ліс у лісі”

zoenc 4

У сучасному світі, світі високих технологій і нещадного знищення природи, екологічна освіта і виховання стає дуже важливою частиною нашого життя. Усі ми знаємо, що виховувати і навчати необхідно починати з раннього дитинства. Ми звикли, що вчити повинен тільки вчитель, а навчатись – діти.

1-2 лютого в Ужгороді відбулося навчання дорослих людей різного віку, які не є вчителями загальноосвітніх шкіл. До нього були запрошені не тільки педагоги-позашкільники екологічних центрів Закарпатської області, а й спеціалісти державних лісогосподарських підприємств області, керівники шкільних лісництв. Протягом двох днів громадська організація АГЕНТСТВО СПРИЯННЯ СТАЛОМУ РОЗВИТКУ КАРПАТСЬКОГО РЕГІОНУ „ФОРЗА” в рамках проекту „FORSOC: Ліси для суспільства – ліси без бар’єрів” на базі Закарпатського обласного еколого-натуралістичного центру учнівської молоді проводила семінар-тренінг з лісової педагогіки.
Що таке Лісова педагогіка? Це навчання про ліс безпосередньо в лісі. Лісова педагогіка як частина екологічної освіти – це вчення про лісову екосистему та освіта людини щодо сталого способу життя на прикладі лісу. Діяльність лісової педагогіки націлена на усі цільові аудиторії, особливо на дітей та молодь. Вона забезпечує не тільки знання, але й задіює емоційний стан людини, сприяє набуттю навичок і цілісного розвитку особистості.
Лісова педагогіка використовує елементи пригодницького навчання, процес якого включає насамперед ігрові моменти, коли діти відчувають ліс із залученням усіх органів чуття для кращого сприйняття інформації та набуття емоційного досвіду. Лісова педагогіка у процесі навчання використовує методи розвитку творчого і дослідницького навчання та критичного мислення, роботу в команді, літературні та художні прийоми, музичну терапію, роботу з використанням натуральних матеріалів, трудову діяльність, заходи у лісі та інші інтерактивні підходи навчання.
Семінар-тренінг проводили сертифіковані тренери з України, які пройшли навчання у Словаччині. Це Леся Лойко, Світлана Купцова, Юрій Дербаль, Наталья Волошина та Алла Самойлова. Учасники мали можливість ознайомитись з методичними аспектами та заходами лісової педагогіки, що сприятиме набуттю теоретичного і практичного досвіду інтерактивної роботи з учнями в лісі.
33 учасники тренінгу, що вже мають досвід роботи з дітьми або планують розпочати працювати в цьому напрямку, дізнались багато нового і корисного для себе. У майбутньому вони зможуть проводити тематичні екскурсії-заняття в лісі, парку або просто у сквері з дітьми різного віку, зі студентами, сім’ями з дітьми та пенсіонерами. Протягом першого дня навчання „учні” отримували методичні та практичні рекомендації щодо проведення занять. Усі мали змогу спробувати на собі всі ті інтерактивні методи, які вони застосовуватимуть у своїй роботі. Лісова педагогіка пропонує використовувати всі органи чуття, а також „голову”, „серце” та „руки” для пізнання навколишнього природного середовища. Наприкінці тренінгу учасники поділились своїми враженнями і зауважили, що отримані знання та навички можна застосувати як готовий план (конспект) заняття чи екскурсії, доповнивши та збагативши його.
Наприкінці семінару кожен учасник і кожна учасниця отримали сертифікат за активну участь, до якого додалися ще й методичні матеріали – збірка ігор лісової педагогіки та матеріали навчальної програми „Лісовий гід”, а також сувеніри „Я люблю ліс”.
Сподіваємося, що всі учасники використовуватимуть знання та напрацювання, отримані під час семінару, у себе в сім’ях, громадах, під час роботи з дітьми та усіма іншими цільовими аудиторіями.

А.В. Самойлова,
завідувач відділу екології
та природоохоронної роботи ЗОЕНЦ

Відгук учасника

zoenc 1

zoenc 2

zoenc 3

zoenc 5

zoenc 6