Здоров’я дітей в системі освіти

 

Саме за такою темою відбулася зустріч за «круглим столом» у Міністерстві освіти і науки України.
Про важливість проблеми збереження здоров’я дітей в системі освіти однозначно висловився заступник міністра освіти Борис Жебровський, під головуванням якого проходила зустріч: «Вчити дітей бути здоровими – ось що є головним в освіті сьогодні». Доказом не просто декларування проблеми, а прагнення з боку головного освітнього відомства країни її вирішити є те, що у ході більше двадцяти заходів (семінарів, круглих столів тощо) на вищому рівні протягом останнього року сформульовані пропозиції, методичні рекомендації. Крім того, активно виробляється механізм координації дій міністерств охорони здоров’я, освіти і науки, громадських інституцій.


Свого роду каталізатором прискорення процесів, скерованих на збереження здоров’я дітей, повинна стати абсолютно невтішна статистика: 51% дітей дошкільного та початкового шкільного віку, 47% – середнього шкільного, 56% – випускників мають хронічні патології. Майже у 50% учнів низькі показники фізичної активності.

Перше, про що зауважили учасники «круглого столу», – це необхідність постійного контролю стану здоров’я учнів як основи гарантії їхньої екологічної безпеки (М.Курик – директор Українського інституту екології людини, професор). На сьогодні вже розроблено методику об’єктивного контролю, дані якого відображають реальний стан так званого функціонального здоров’я дитини, коли в організмі ще немає очевидної патології (за виключенням вроджених вад). Про можливості здійснювати діагностування (контроль) технічними засобами, зокрема сертифікованими і вже апробованими в окремих навчальних закладах приладом «МІТ-3Е», доповідав М.Чухраєв, голова Всеукраїнської організації «Здорові діти», кандидат технічних наук. Поважні науковці неодноразово наголошували, що діагностування функціонального здоров’я можливо здійснювати у всіх навчальних закладах: воно є нескладним за виконанням, не потребує спеціальних знань, нетривале за часом (до 5 хвилин на одну дитину). Екологічний паспорт, як відображення результату діагностування, є основою для наступних конкретних дій щодо корекції здоров’я дитини. Колір екологічного паспорту дитини (зелений, жовтий, червоний) визначає подальші кроки щодо корекції стану здоров’я.

Практична екологія дитини, на переконання Миколи Нестеренка, керівника організації «НІМЕКС», повинна починатися з обов’язкового забезпечення навчальних закладів питною водою найвищої якості протягом року. За відсутності у державі критеріїв якості води, навіть за умови наявності коштів на її придбання, навчальним закладам складно зорієнтуватися, яку придбавати. Як один із варіантів підтримання питного режиму безпечною водою пропонуються керамічні фонтани із змінними фільтрами. Ті з учасників «круглого столу», які вже мають подібні «джерела» питної води, розповіли про їхню переваги і позитивні результати від запровадження програми «Питна вода дітям».

Усі присутні висловили свої конкретні пропозиції, які будуть поширені освітнім відомством найближчим часом.

Оксана Іваць,
доцент кафедри педагогіки і психології та теорії управління освітою ЗІППО