Упровадження інтегрованого курсу «Культура добросусідства» в закладах освіти Закарпаття

dobrosusidstvo1-1

22 червня 2022 року на базі Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти розпочав роботу обласний форум «Освітній проєкт «Культура добросусідства» як інструмент формування громадянської компетентності і розвитку соціальної інклюзії дітей, юнацтва і дорослих в Україні», організований кафедрою педагогіки та психології, кафедрою дошкільної, початкової та інклюзивної освіти, кабінетом методики дошкільної та початкової освіти та кабінетом координаційно-методичної діяльності ЗІППО.
Круглий стіл з теми «Про впровадження інтегрованого курсу з міжкультурної та громадянської освіти «Культура добросусідства» в закладах дошкільної та загальної середньої освіти Закарпатської області у 2022/2023 н.р.», який відбувся у перший день форуму, об'єднав педагогів дошкільної та початкової освіти. До участі у заході долучилися понад 130 учасників – науковці, методисти ІППО, консультанти центрів професійного розвитку педагогів, керівники, вихователі-методисти, вихователі закладів дошкільної освіти, учителі початкової освіти ЗЗСО, тренери курсу.
Надзвичайно насиченою була програма круглого столу.
Палько Тетяна Василівна, доцент кафедри педагогіки та психології Закарпатського інституту післядипломної освіти, кандидат психологічних наук, координатор освітнього проєкту «Культура добросусідства» в Закарпатській області, презентувала учасникам «Освітній проєкт «Культура добросусідства», який є українським продуктом й наразі єдиним наскрізним курсом в системі формальної освіти України, який має схвалені до використання програми, навчально-методичний комплект від дошкільнят, усіх рівнів шкільної освіти, до вишів і навчання дорослих (учителів, батьків). Курс спрямований на формування та розвиток соціальної, громадянської і міжкультурної компетентності дітей та дорослих, а також соціальної інклюзії вразливих груп населення, зокрема, ВПО, представників етнічних і релігійних меншин, трудових мігрантів, людей з інвалідністю та ін.
У зв'язку з російською агресією, переселенням частини громадян з тимчасово окупованої території України, вкрай актуальними постали питання щодо розвитку громадянської освіти, соціальної компетентності, задоволення освітніх потреб представників національних меншин, розвитку навичок успішної міжкультурної комунікації, зниження конфліктного потенціалу в суспільстві через упровадження курсу «Культура добросусідства» у всіх закладах області.
Учасники мали змогу познайомитися з основними засадами, завданнями, структурою, принципами побудови парціальної програми з міжкультурної та громадянської освіти дітей дошкільного віку «Український віночок. Закарпаття», яку презентувала Рего Ганна Іванівна, завідувач кафедри дошкільної, початкової та інклюзивної освіти, кандидат педагогічних наук, доцент, регіональний тренер курсу КД. Ганна Іванівна наголосила, що зміст програми «Український віночок. Закарпаття» є інтегрованим, що допомагає дитині дошкільного віку осягнути явища навколишньої соціальної дійсності та природного довкілля, а також створює умови, які сприяють забезпеченню пізнавальної готовності дитини до систематичного навчання в умовах Нової української школи. Програма є парціальною, орієнтованою на реалізацію основних завдань Базового компонента дошкільної освіти, доповнює, поглиблює зміст інваріантної складової чинних комплексних освітніх програм, за якими працюють педагоги закладів дошкільної освіти.
Методичні рекомендації щодо планування роботи з реалізації змісту програми «Український віночок. Закарпаття» в середній і старшій групах закладу дошкільної освіти надавала Романчак Ольга Олександрівна, методист кабінету методики дошкільної та початкової освіти. Ольга Олександрівна акцентувала увагу педагогів на інтеграцію інтерактивних методів, прийомів в життєдіяльність сучасного закладу дошкільної освіти, презентувала програмно-методичний комплект – бібліотечку програми «Український віночок Закарпаття»: «ПІЗНАЄМО РІДНИЙ КРАЙ РАЗОМ», «ПОДОРОЖУЄМО ЗАКАРПАТТЯМ», «ЗРОСТАЄМО РАЗОМ».
Ходанич Лідія Петрівна, завідувач кафедри педагогіки та психології, кандидат педагогічних наук, доцент, акцентувала увагу педагогів на втілення принципів педагогіки партнерства під час упровадження курсу «Культура добросусідства. Закарпаття». Лідія Петрівна звернула увагу учасників круглого столу на те, що основа педагогіки партнерства полягає в спілкуванні, взаємодії та співпраці між учителем, учнем і батьками, всі вони об'єднані спільними цілями та прагненнями, є добровільними й зацікавленими спільниками, рівноправними учасниками освітнього процесу, відповідальними за результат. Педагогіка партнерства – істинно демократичний спосіб співпраці педагога і дитини, який не відкидає різниці в їхньому життєвому досвіді, знаннях, але передбачає безумовну рівність у праві на повагу, довіру, доброзичливе ставлення і взаємну вимогливість. Саме на таких принципах базується означувана програма. Презентувала низку освітньо-виховних завдань, які наявні в Робочих зошитах 1, 2, 3, 4 частин, зокрема: творчі особистісно-зорієнтовані завдання, завдання-ігри, загадки, завдання-експерименти або дослідження, з якими діляться у класі тощо.
Практичну частину інтеграції в освітній процес початкової школи курсу «Культура добросусідства» в умовах НУШ надавала Кірик Марія Юріївна, завідувач кабінету методики дошкільної та початкової освіти. Марія Юріївна ознайомила учасників зі змістовим наповненням Робочих зошитів, надала методичні рекомендації щодо творчого використання завдань під час уроків з рідної мови, Я досліджую світ, виховних годин тощо, вказала на актуальність змістового наповнення курсу «Культура добросусідства» в умовах воєнного стану в Україні.
Особливою родзинкою круглого столу була презентація посібника «Батьківські збори по-новому: актуально, інтерактивно, корисно (практичне спрямування курсу у роботі з батьками). Палько Тетяна Василівна звернула увагу на психолого-педагогічний аспект у спілкуванні з батьками, на використання інтерактивних вправ під час зборів, проаналізувала проведення зборів та бесід на актуальні теми, об'єднала учасників у три сесійні зали для обговорення і визначення параметрів ідеальної дитини, ідеального батька, ідеального закладу освіти.
Організатори круглого столу запросили педагогів закладів дошкільної освіти долучатися до участі в семінарах-тренінгах за Програмою підготовки педагогічних працівників з методики впровадження програми «Український віночок Закарпаття» в закладах дошкільної освіти, які проходитимуть на базі Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти. За попереднім замовленням педагогів заплановано проведення семінару-тренінгу в кількості 30 год. з 09.08.2022 по 13.08.2022 р.
Учасники висловили подяку організаторам та спікерам заходу за змістовну презентацію «Освітнього проєкту «Культура добросусідства» як інструменту формування громадянської компетентності і розвитку соціальної інклюзії дітей, юнацтва і дорослих в Україні», за надані методичні рекомендації, дружню емоційну атмосферу і заявили, що бажають упроваджувати курс в освітньому процесі закладів освіти. Зокрема, під час рефлексії заходу з метою зворотного зв'язку на дошці Padlet (відгуки можна прочитати за цим посиланням https://padlet.com/tetyanapalko752/ld66zd4re1e0gdpp) та в чаті зустрічі учасники висловили бачення щодо ідей презентованого курсу, які їх зацікавили і будуть упроваджувати у своєму закладі: «Щиро вдячна співавторам парціальної програми «Культура добросусідства. Закарпаття» за узагальнені матеріали досвіду педагогів нашого краю, а також за змістовні виступи та презентації організаторам сьогоднішнього семінару. Представлені матеріали допоможуть педагогам, зокрема закладів дошкільної освіти, упроваджувати принципи, форми, методи інтегрованого курсу «Культура добросусідства» із урахуванням принципу наступності дошкільної та початкової освіти в практичну роботу ЗДО. Бажаю всім миру, здоров'я, порозуміння та подальших успіхів», «Дякуємо... Було дуже цікаво... Будемо використовувати в роботі», «Цікаві ідеї щодо проведення батьківських зборів, адже інколи буває батьків важко зацікавити та зробити партнерами. Будемо впроваджувати програму», «Думаю, упровадження даного курсу зробить навчання діток цікавим та корисним. Спробуємо донести інформацію до батьків. Дякуємо за гарні розробки з розвитку мовлення та популяризацію традицій Закарпаття» та інші. Такі відгуки надихають творчу групу тренерів Закарпаття на позитивну співпрацю з педагогічною спільнотою краю та вдосконалення професійної майстерності з упровадження курсу «Культура добросусідства».

Організатори круглого столу

dobrosusidstvo1-1

dobrosusidstvo1-1

dobrosusidstvo1-1

dobrosusidstvo1-1

dobrosusidstvo1-1

dobrosusidstvo1-1

dobrosusidstvo1-1