Роль педагога-митця у формуванні особистості учня та студента

IMG 9360

Під такою назвою з ініціативи кафедри суспільно-гуманітарної та етико-естетичної освіти в Закарпатському інституті післядипломної педагогічної освіти у листопаді відбулася Обласна науково-практична конференція, яка розпочала свою роботу з вітального слова адміністрації Закарпатського ІППО та управління культури Закарпатської обласної державної адміністрації.

На цей педагогічно-мистецький форум був запрошений почесний гість – Пічкар В.М., котрий в минулому працював методистом Закарпатського інституту методики навчання і виховання, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, відмінник освіти України, автор понад 40 статей, методичних та науково-методичних видань, у тому числі і збірки поезій «Карпатські етюди», в якій автор велично прославляє свій рідний край – Закарпаття, його умільців: вишивальниць, лозоплетільників, інкрустаторів, живописців тощо.
У роботі Обласної науково-практичної конференції «Роль педагога-митця у формуванні особистості учня та студента» взяли участь науково-педагогічні працівники ЗІППО, Закарпатського художнього інституту, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», наукові співробітники Закарпатського обласного музею народної архітектури та побуту, а також педагогічні працівники Ужгородського коледжу культури та мистецтв, Обласного організаційно-методичного центру культури, педагоги образотворчого мистецтва, музичного мистецтва, художньої культури, «Мистецтва» загальноосвітніх шкіл області.
У доповідях на пленарному засіданні наголошувалося на тому, що Закарпаття здавна славиться своєю історією, культурою, мистецтвом – народним та професійним, синтезом мистецтв, а найбільше їх творцями, в тому числі й педагогами-митцями.
Для розвитку мистецької та художньої освіти, духовно-морального, естетичного виховання учнівської та студентської молоді на Закарпатті чимало зробили педагоги-митці ХХ – ХХІ століття. Серед них – у царині художнього мистецтва А. Ерделі, Й. Бокшай, Є. Контратович, А. Коцка, Ф. Манайло та інші представники закарпатської мистецької школи, а також молодше покоління педагогів-митців  – В. Бурч, А. Петер, З. Баконій, Б. Тюшко, І. Майборода та інші.
Сферу музичного мистецтва ХХ – ХХІ століття своєю сумлінною багаторічною духовно-музичною працею та творчими доробками збагатили знані музикознавці, композитори Ф. Колеса, Д. Задор, С. Мартон, Є. Станкович, В. Калинюк, М. Кречко, М. Машкін, І. Керецман, М. Керецман, І. Біров, О. Лиховід, М. Попенко, В. Гайдук, В. Теличко, П. Рак та інші, а також педагоги музичного мистецтва – Г. Атрощенко, В. Габрон, Г. Гордійчук, В. Калинич, Т. Копинець (Жупанин), В. Попович, В. Циганин.
Народне мистецтво Закарпаття представлене когортою художників, різьб’ярів, вишивальниць, ткаль, килимарниць, гончарів, роботи яких прославляють Сріберну Землю далеко за межами України. Їх можна вважати народними педагогами-майстрами – митцями різних видів, жанрів і стилів мистецтв.            Учасники форуму констатували, що педагоги-митці завжди відігравали вагому роль у формуванні духовного й естетичного внутрішнього світу молоді, її художніх смаків, естетичного світобачення, духовно-моральних та естетичних цінностей, сприяли у пошуку виховних ідеалів, здобутті естетичних знань, розгортанні мистецької освіти.
На конференції було повернено в історію видатну постать – учителя Михайла Івановича Парлага, котрий зробив вагомий внесок у дослідження та збереження традиційної культури краю.
Порушувалися питання впливу педагога-митця на формування багатогранної, гармонійної особистості крізь призму художньо-естетичних дисциплін та мистецьких доброчинних акцій, театральних програм тощо.
Під час роботи конференції проводилися майстер-класи і відео-мистецькі панорами, діяла виставка наукової, методичної літератури «Мистецтво у часі і просторі».

Марія Баяновська,
завідувач кафедри
суспільно-гуманітарної та етико-
естетичної освіти ЗІППО