План-конспект уроку з трудового навчання у 5 класі

Тема уроку. Технологія виготовлення вишитих виробів. Українська вишивка. Орнамент та його види. Символи в українській народній вишивці.

Мета уроку: ознайомити учнів із українською вишивкою; надати відомості про використання вишивки. Розвивати естетичний смак, бажання творити прекрасне. Виховувати любов до праці, повагу до народних традицій; наполегливість та акуратність в роботі.

Обладнання: зразки вишитих виробів (серветки, рушники, картини, доріжки, подушки, одяг тощо), пасхальний кошик, мультимедійна дошка, комп’ютер, книжки зі зразками вишивки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 


Хід уроку

І. Організаційний етап.
Вітання з учнями. Перевірка підготовки до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань і досвіду учнів.
1) «Аукціон знань».
 Під час вивчення теми «Технологія виготовлення виробів з аплікацією» ви ознайомилися з різними конструкційними матеріалами, зокрема з тканиною, навчилися виконувати різні ручні шви. Щоб пригадати вивчений матеріал і підготуватися до роботи над новою темою, ми проведемо «Аукціон знань».
Аукціон – це місце, де продаються речі. Але якщо в магазині на товар ставиться стабільна ціна, а на базарі можна торгуватися, щоб купити якусь річ дешевше, то на аукціоні, навпаки, річ, яка продається, дістанеться тому, хто заплатить більше грошей. На нашому аукціоні буде розігруватися медаль. Ви можете її отримати за свої знання. Я буду задавати вам питання. Знаючи відповідь, ви можете піднімати руку і відповідати. За кожну правильну відповідь ви отримаєте фішку. Той, хто назбирає найбільше фішок, буде переможцем аукціону і володарем медалі.
Питання:
1. Який конструкційний матеріал має такі ознаки: м’який, піддається фарбуванню, різанню, може зминатися, розтягуватися, рватися? (Тканина)
2. Назвіть процес створення пряжі з волокнистої маси. (Прядіння)
3. Якого походження дані тканини: бавовна, льон, шовк, вовна? (Натурального)
4. Як називаються нитки, розташовані вздовж тканини? (Нитки основи)
5. Як називаються нитки, розташовані поперек тканини? (Нитки піткання)
6. Назвіть основний інструмент для виконання ручних швейних і вишивальних робіт. (Ручна голка)
7. Як називається шов, що має петлеподібні стібки? («Петельний»)
8. Як називається шов, який найчастіше застосовують для вишивання контуру стебел? («Стебловий»)
9. Як називається шов, що має вигляд ланцюжка? («Тамбурний»)
10. Як називається професія людини, яка створює нові речі? (Дизайнер)
2) Підсумки аукціону.

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчально-трудової діяльності.
1) Повідомлення теми уроку.
2) Робота в зошиті.
Записати тему уроку і правило.
Вишивання – це процес прикрашання виробів за допомогою стібків.

IV. Вивчення нового матеріалу.
1) Розповідь учителя.
З історії розвитку вишивки.
- Первісні люди вишивали жилами тварин на шкурах і хутрі вбитих тварин, прикрашали камінцями, черепашками, дерев’яними пластинами.
- В середні віки в  Англії, Франції, Італії модними і дуже дорогими вважалися вишиті предмети одягу. Також багаті люди прикрашали свої будинки вишитими портретами, картинами, на яких зображувалися тварини, природа, сюжети з життя, герої війни, битви.
- Перша школа вишивки виникла в Київській Русі. Її заснувала сестра Володимира Мономаха Ганна. Знання й уміння вишивати дійшли і до наших часів. У часи юності ваших бабусь кожна дівчина уміла вишивати. Дівчата вишивали собі сорочки, серветки, скатертини та рушники, які готували собі на весілля. Чим більше у скрині дівчина мала вишитих речей, тим кращою господинею вона вважалася. А оскільки у селі завжди багато роботи, то вишивали дівчата після того, як закінчували домашні справи. Дівчата збиралися ввечері в якоїсь подруги вдома на вечорниці. Вони вишивали, а щоб не сумувати – розмовляли, шуткували, співали пісні. Інколи до них заходили в гості хлопці, і тоді вечорниці закінчувались веселими іграми.
2) Інсценування українських вечорниць.
Декорації в стилі української хати: стіл, вкритий вишитою скатертиною, лавиці з тканими покрівцями, вишиті подушки та серветки. Діти одягнені в український національний одяг.
Господиня:
- Добрий вечір, добрі люди! Будьмо знайомі: я – Одарка, господиня вечорниць. Щиро прошу вас завітати до нас на вечорниці!
Заходять дівчата:
- Добрий вечір!
Господиня:
- Поспішайте, дівчатонька, все приготувати,
  Бо вже пора вечорниці всім нам починати.
Дівчата сідають на лавицю, починають вишивати серветки, рушники.
Розмовляють між собою:
- Які чудові візерунки ти підібрала для свого рушника.
- Ці елементи мені показала бабуся. Це ружа, біля неї – ружички і гранатки. По краям я вишию плут, бочарку і пішник. А посередині буде плетінка.
- Які чудернацькі назви!
- Так. Колись люди вишивали справжні предмети. Потім їхнє зображення спрощувалося і в такому вигляді дійшло до наших часів, а назви залишилися. Є ще такі елементи як червак, роги, вікно, хрест, виноград, вуж, рак, баран та багато інших.
- Я хочу вишити свій рушник двома кольорами: червоним і чорним. Мені дуже подобається таке кольорове рішення. Так я вже вишила собі багато речей: скатертину, серветки, подушки, а також святкове поєднання.
- А мені подобається вишивати різнокольоровими нитками. Я люблю яскраві й соковиті кольори.
- Справді, це дуже гарно, але треба вміти правильно підібрати кольори, щоб вони гармонували між собою.
Заходять хлопці.
- Добрий вечір, щебетушки. Ви вже тут?
- А гарні які дівчата, мов писанки.
- А які тут рушники! То вже дівчата вишили. Такими рушниками здавна славиться Україна.
- Витри лице тими рушниками, що вишивала мати, і ніби нап’єшся цілющої води, яка надає тобі богатирської сили.
- Українські рушники! На них кладуть хліб-сіль, благословляють синів на службу в армії.
- Українські рушники! З вами порівнюють дорогу, що веде до рідного дому.
Співають «Пісню про рушник».
3) Розглядання вишитих рушників та бесіда про їхнє використання.
- Ви дізналися, що рушники, вишиті власними руками, мати дарувала своїм синам, коли проводжала їх у дорогу. А де ще використовуються вишиті рушники?
- В хаті для витирання рук.
- На Україні поширений звичай накривати рушником хліб на столі.
- Коли зустрічають дорогих гостей, їм на вишитому рушнику підносять хліб і сіль.
- Накривають паски в кошику.
- Прикрашають портрети та ікони на стіні.
- На весіллі молодята стають на вишитий «рушничок щастя», перев’язують груди старості.
- В деяких селах рушники стелять під плечі покійнику в домовину.
- Раніше, коли будували нову хату, перш за все у кутку на стіні вішали образ, а на нього рушник. Це робилося для того, щоб у хаті був мир, злагода, щастя.
4) Розглядання інших зразків вишивки.
- Вишивка актуальна і в наш час. Вишивають також серветки, скатертини, картини, портрети, подушки, килими, сумочки, гаманці, косметички тощо (зразки). Вишивають одяг і взуття. Ви бачили на дівчатах вишиті українські спідниці і сорочки. Але вишивкою прикрашають і сучасний одяг. Це тепер дуже модно – вишивка нитками і бісером. У такому одязі ви будете виглядати стильно, неповторно і обов’зково звертатимете на себе увагу. Відомі дизайнери створюють свої колекції з елементами вишивки (пропоную переглянути фотографії з показу моди). Ви знаєте, що на показах моди одяг демонструють моделі. Зараз у цій ролі себе спробують наші дівчата і продемонструють вам різний одяг із вишивкою. Зверніть увагу саме на вишиті елементи.
5) Показ одягу (під музику).

V. Первинне закріплення вивченого матеріалу.
Робота в зошиті.
- З інсценування вечорниць ви дізналися, що на вишивках бувають різні візерунки. Найчастіше вироби прикрашають орнаментом – це прикраса, створена з ритмічно поєднаних елементів геометричної або рослинної форми (правило записали в зошит).
Є різні види орнаментів:
- геометричний;
- рослинний;
- зооморфний;
- антропоморфний;
- каліграфічний;
- предметний;
- пейзажний;
- геральдичний.
(учні записують види орнаментів у зошит, вчитель коротко розповідає про кожний, показуючи зразки орнаментів у книжках).
- Ще учасники вечорниць розповіли вам про символи, які використовуються в українській народній вишивці. Хто які символи запам’ятав? (учні називають, учитель показує зразки на слайдах)

VI. Підбиття підсумків уроку.
- Отже, на уроці ми дізналися про походження та застосування вишивки, розглянули багато зразків вишитих виробів. Вивчили, що таке орнамент та різні види орнаментів. Також ознайомилися з символікою української народної вишивки.

VII. Домашнє завдання.
Вивчити конспект. Принести тканину та нитки для вишивання.
 
Наталія Худанич, вчитель трудового навчання
Чопської ЗОШ І-ІІІ ст. №1