Хімія – наука майбутнього

golomb1

Нещодавно у Синевирській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Міжгірської районної ради Закарпатської області відбувся обласний науково-методичний семінар «Основні аспекти удосконалення змісту, форм та методів навчання хімії в сучасній школі».

На заході були присутні заступник начальника відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України Фіцайло С.С., головний редактор газети «Хімія. Шкільний світ», методист НМЦ природничо-математичної освіти Інституту післядипломної педагогічної освіти МОН України Філоненко І.О., в.о. начальника відділу освіти Міжгірської РДА Вощепинець Г.Ф., директор Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти Палько Т.В., керівники районних (міських) методичних об’єднань вчителів хімії, методисти РМК (ММК).

golomb2

Учитель хімії Синевирської ЗОШ І-ІІІ ст. Міжгірської районної ради Закарпатської області Дем’ян М.М. провела урок у 9 класі «Кількісний склад розчину. Приготування розчину з заданою масовою часткою розчиненої речовини». У ході заняття було продемонстровано високу педагогічну майстерність вчителя, вміння поєднувати складні для розуміння хімічні поняття та задачі з повсякденними життєвими буднями, широко впроваджуючи в навчальний процес принципи ужитковості хімічних знань.

Майстер-клас «Використання різних форм та методів навчання на уроках хімії» презентувала Сівак Г.І., учитель хімії Міжгірської спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ст. з поглибленим вивченням окремих предметів ім. А.Волошина. Вона наголосила, що оптимальне поєднання методів і прийомів, включення учнів до різних форм практичної і дослідницької діяльності, комплексне використання педагогічних засобів сприяють залученню учнів до активного процесу пізнання і самовдосконалення. Це надає можливості зацікавити учнів хімією та відкинути думку багатьох школярів, що хімія – важкий і незрозумілий предмет.

golomb3

golomb4Про інноваційні підходи до викладання природничих дисциплін вела мову Тетяна Палько, директор Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, зауваживши, що ІКТ швидко увійшли в шкільне життя та сприяли більш вираженому індивідуальному підходу до кожного учня. Завдяки використанню інформаційних технологій на уроках, в учнів відпрацьовується логіка мислення, формується вміння самостійно висловлювати думки, підвищується емоційний рівень уроку, новий розвиток одержують стосунки учень – учень та учень – вчитель.

 

golomb5На основні аспекти удосконалення змісту, форм та методів навчання хімії в сучасній школі в умовах переходу на новий держстандарт акцентувала увагу учасників Фіцайло С.С., заступник начальника відділу змісту освіти, мовної політики та освіти національних меншин Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОН України. Світлана Сергіївна поінформувала учасників семінару про особливості викладання хімії за новими програмами та необхідність переходу на новий рівень викладання предмета саме на основі розуміння ужитковості хімічних знань, відповіла на численні запитання освітян.

golomb6Про особливості застосування ІК-технологій навчання у викладанні хімії розповіла присутнім Філоненко І.О., методист НМЦ природничо-математичної освіти Інституту післядипломної педагогічної освіти МОН України. У процесі вивчення хімії з застосуванням інноваційних технологій послідовно і систематично формується культура розумової праці на якісно новому рівні. Також учні вчаться планувати свою роботу, раціонально її виконувати, критично співвідносити початковий план роботи з реальним процесом її виконання, що потім допомагає їм на уроках.

 

golomb7Специфіку використання Web-технологій у викладанні предметів природничо-математичного циклу розкрив Орос В.М., завідувач кафедри природничо-математичної освіти та інформаційних технологій ЗІППО. Він звернув увагу присутніх на те, що саме ці технології є незамінними в умовах гірської місцевості, де через зимову ожеледицю буває неможливо доставити учнів до навчального закладу і комунікувати з учителями можна лише за допомогою інтернету. Відкриваються можливості отримання консультацій на значній відстані від навчального закладу, доступу до наукової інформації та спілкування з учителями інших шкіл.

 

golomb8Ґрунтовно до розкриття питання про особливості методики впровадження окремих форм та методів навчання у викладанні хімії підійшов Голомб О.М., методист кабінету викладання природничо-математичних дисциплін ЗІППО. Оптимальне поєднання методів і прийомів, залучення учнів до різних форм практичної і дослідницької діяльності, комплексне використання педагогічних засобів сприяють зацікавленню учнів у пізнанні хімії.
Підбиваючи підсумки роботи обласного науково-методичного семінару, учасники поділилися баченням певних аспектів діяльності вчителя хімії та враженнями від заходу. Зокрема, було відмічено високий науково-методичний рівень семінару, логічну послідовність виступів учасників та гармонійне поєднання їх у цілісну систему. Поважними гостями було високо оцінено гармонійне поєднання теоретичних основ сучасних методик викладання хімії з практичними заняттями, де домінувала практика реалізації принципу ужитковості хімічних знань. Також висловлено думку про доцільність подальшого розвитку тематики через організацію районних семінарів за матеріалами обласного семінару.