Упровадження перспективного педагогічного досвіду в роботу біологів

Відповідно до плану роботи Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти на 2014 рік 11 листопада в м. Ужгороді на базі Ужгородської класичної гімназії відбувся обласний науково-­методичний семінар методистів районних (міських) відділів (управлінь) освіти, керівників районних (міських) методичних об’єднань вчителів біології та екології «Методологічні засади впровадження перспективного педагогічного досвіду».

Процес навчання біології в школі на сьогодні за своїм змістом, організацією, методикою повинен відповідати вимогам істо­ричного моменту, в якому учень живе, має бути орієнтований на розвиток і становлення соціального та професійного самовизначення особистості.
В умовах реформування вітчизняної освіти, системних зрушень методологічного характеру в педагогіці та суттєвих змін у підходах до освітнього процесу, модель узагальнення педагогічного досвіду, форми та методи його творчого опанування також потребують оновлення.
У вступному слові до учасників директор Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти Тетяна Василівна Палько відзначила важливість впровадження перспективного педагогічного досвіду в практику роботи освітян усіх рівнів, назвавши тих педагогів-біологів краю, чий досвід значно підвищив якість шкільної біологічної освіти у регіоні і, до речі, був належно оцінений владою та відмічений премією Августина Волошина.
Директор гімназії Роман Сергій Іванович ознайомив учасників семінару з історією, структурою роботи та досягненнями учителів та гімназистів.
Саме в цьому освітньому закладі плідно трудиться переможець обласного етапу конкурсу «Учитель року – 2012» у номінації «Біологія» учитель біології, учитель-методист Стеців Людмила Євгеніївна. Тема її досвіду, з яким вона ознайомила на практиці учасників семінару, – «Використання інтерактивних методів при вивченні біології», – гармонійно переплелася з цікавим способом перегляду уроку «Квітка. Будова і різноманітність квіток. Лабораторна робота: № 9. Будова і різноманітність квіток», адже присутні «відвідали» урок в режимі он-лайн через веб-камеру.
Приємно здивував і майстер-клас «Шкільний презентаційний мікроскоп з віддаленим керуванням», проведений Дробничем Марком, учнем хіміко-біологічного класу Ужгородської класичної гімназії. Нещодавно Марк зі своїм науковим проектом став призером міжнародного конкурсу Google Science Fair.(http://itc.ua/news/13-letniy-ukrainets-voshel-v-chislo-15-finalistov-konkursa-google-science-fair-2014/).
Відгукнувшись на запрошення закарпатців та з метою обміну перспективним педагогічним досвідом між учителями біології різних регіонів, його поширення та ефективного впровадження,у роботі семінару взяла участь учитель біології Погребищенської загальноосвітньої школи № 2 І - ІІІ ступенів Вінницької області, учитель-методист, лауреат Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2012» Мамчур Євгенія Іванівна. Вона презентувала закарпатським колегам свій досвід роботи «Формування самоосвітньої компетентності учнів методами проблемного навчання на уроках біології».
У ході роботи семінару розглядалися різні форми перспективного педагогічного досвіду: як індивідуальні його форми, так і колективні. Так, наприклад, методист Виноградівського районного відділу освіти Гасич Оксана Петрівна поділилася з присутніми новими підходами щодо структури роботи районного методичного об’єднання вчителів біології в сучасних суспільно-економічних умовах, які полягають у створенні «мініметодокругів» у межах одного адміністративного району.
Грабовська Тетяна Іванівна, доцент кафедри менеджменту та інноваційного розвитку та Грабовський Олександр Володимирович, доцент кафедри природничо-математичної освіти та інформаційних технологій Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти проаналізували досвід ЗІППО щодо функціонування авторських творчих майстерень вчителів як практичної складової впровадження перспективного педагогічного досвіду, зупинившись на тих його шляхах, формах, які виявилися найбільш продуктивними.
Діяльність управління освіти Ужгородської міської ради з виявлення, вивчення та поширення передового педагогічного досвіду як його колективної форми розкрила Пуківська Марина Іванівна, заступник начальника управління освіти Ужгородської міської ради, наголосивши на тому, що реформи, що відбуваються сьогодні в освіті, спрямовані на перехід від індустріальних до науково-інформаційних технологій, визнанні цінності кожної особистості, усвідомлення того, що пріоритетом у роботі управління є створення умов для нарощування інтелектуального потенціалу педагогів та учнів.
Реалізація діяльнісного підходу у змісті завдань екологічної, загальної середньої освіти шляхом виконання практичних робіт з предмета «Екологія» - ще одна із актуальних проблем сучасної шкільної освіти, шляхи подолання якої розкрила Гринчук Марія Йосипівна, заступник директора з навчально-виховної роботи Ужгородської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 8 Ужгородської міської ради Закарпатської області, учитель біології, учитель методист, переможець обласного етапу конкурсу «Учитель року – 2008», представивши як співавтор «Практикум з екології» для 11 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Рівень стандарту, академічний рівень» (автори О.С. Бокоч, М.Й. Гринчук, Л.І. Мигалина), що містить багато напрацювань власного цікавого досвіду вчителя.
Учасники науково-практичного семінару обговорили низку актуальних питань, пов’язаних з теоретичними та практичними аспектами виявлення, вивчення, узагальнення перспективного педагогічного досвіду в процесі навчання біології у загальноосвітніх навчальних закладах; теоретичні й методичні проблеми впровадження інноваційних технологій у системі підвищення кваліфікації вчителів біології; питання навчально-методичного забезпечення навчально-виховного процесу на уроках біології.
Бокоч Ольга Сергіївна, завідувач кабінету методики викладання природничо-математичних дисциплін Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти, узагальнивши роботу учасників семінару, звернула увагу присутніх, перш за все, на питання інноваційних умов професійного вдосконалення вчителя біології та екології.
У підсумках семінару учасниками було відмічено ефективність та доцільність подальшого вивчення й узагальнення досвіду Людмили Євгеніївни Стеців та Гасич О.П. з метою застосування у практиці шкільної біологічної освіти, упровадження досвіду Євгенії Іванівни Мамчур, як кращих зразків педагогічної діяльності.
Вирішено активізувати діяльність методичних служб щодо вивчення й впровадження передового педагогічного досвіду вчителів біології та екології; організаторам заходу поширити електронну версію матеріалів семінару серед методистів відділів (управлінь) освіти райдержадміністрацій та міських рад для опрацювання на методоб’єднаннях учителів біології та екології; посилити співпрацю методистів районних (міських) відділів (управлінь) освіти, керівників районних (міських) методичних об’єднань учителів біології та екології з ЗІППО щодо вивчення ППД шляхом створення авторських творчих майстерень, спільним написанням фахової методичної літератури, статей до фахових журналів, сайтів тощо.