Кабінет української мови і літератури

Кабінет української мови і літератури розпочав свою роботу у травні 1946 року. Його очолив Л.Нестерович, а відтак – М.Зінченко, В.Дяченко, М.Медвідь, Й.Кучинський та Г.Білокопитова.
З січня 1950 року зав. кабінетами, в обов’язок яких входила й відпо-відальність за стан викладання української і російської мов, були З.Лебедівська, Л.Сопільняк, О.Біднова, А.Арсірій, О.Кулинич, Д.Федака.
З грудня 1952 року вводиться окремо посада методиста української мови і літератури. Ці функції виконують В.Дудко, М.Мандзюк, К.Ярошенко, О.Курас, Ю.Зейкан, а з 1972 року на цю посаду призначено О.Кирчів. Із 1975 до 1987 рік завідувачем кабінету працювала М.Опаленик; а з 1987 року – П.Стрічик.
Всі названі педагоги мають великі заслуги у справі впровадження новаторських тенденцій у процес викладання української мови і літератури в школах області. Заслуговує на увагу творча співпраця методистів з провідними науковцями України, в тому числі із авторами навчальних програм – П.Копоненком, В. Недільком, В.Яременком.
Помітно зросли вимоги до рівня знань, умінь, навичок учнів з укра-їнської мови і літератури з часу введення в дію “Закону України про мови” (1990). Відрадно, що О.Кирчів і Г.Даниш підготували й видали навчальні програми та методичні поради щодо викладання української мови у школах з неукраїнською мовою навчання в 1-9 класах.
Методистами Т.Гнаткович, Г.Децик проведена значна робота з удосконалення нових навчально-тематичних планів підвищення кваліфікації вчителів української мови і літератури, зарубіжної літератури.
Вони систематично беруть активну участь у науково-практичних се-мінарах. Так, наприклад, проведений семінар на тему “Удосконалення навчання – прогресивний крок у розвитку педагогічних технологій”, який проходив у школах Великоберезнянського району, ще раз переконав: сучасна освіта робить багато для відродження національної духовності. У роботі семінару взяли участь кандидати педагогічних наук, доценти ЗІППО, члени НСПУ Л.Ходанич та П.Ходанич, методист Науково-методичного центру МОНУ Л.Пясецька, Т.Гнаткович, зав. кабінету суспільно-гуманітарних дисциплін ЗІППО, М.Пекар, начальник відділу освіти Великоберезнян-ської райдержадміністрації, В.Добромильська, зав. РМК, О.Кулик, методист РМК, Г.Теміцька, головний спеціаліст відділу освіти Великоберезнянської райдержадміністрації.
Цікавим практичним застосуванням ідей теоретичної частини програмового матеріалу стали уроки Марії Жулканич (вчителя укр. мови і літератури Забрідської ЗОШ І-ІІ ст.), Мар’яни Жулканич (вчителя укр. мови і літератури Великоберезнянської гімназії). Макари та Лідії Юрик (вчителів укр. мови і літератури Великоберезнянської гімназії). Творче використання різних способів активізації уваги учнів, ефективний перехід від однієї форми “роботи зі словом” до іншої, поєднання розумових методів дослідження і узагальнення з почуттєво-емоційними, які йдуть від серця – не повний перелік достоїнств уроків.
Широкої популяризації набула методика проведення уроків з укра-їнської мови і літератури та зарубіжної літератури вчителів Г.Рекіти (вчитель укр. мови і літератури Тячівської ЗОШ І-ІІІ ст. №1), Г.Бабич (вчитель укр. мови і літератури Хустської гімназії-інтернату), Л.Стеців, С.Дутко, М.Вишневська (вчителі укр. мови і літератури гімназії м.Ужгорода), Л.Мотрук (вчитель укр. мови і літератури ЗОШ І-ІІІ ст. №1 м.Ужгорода), Х.М.Шкробинець (вчитель укр. мови і літератури Хустської гімназії-інтернату); І.В.Сунцова (вчитель-методист зарубіжної літератури ЗОШ І-ІІІ ст. №19 м.Ужгорода), М.Герзанич (вчитель зарубіжної літератури ЗОШ І-ІІІ ст. №1 м.Ужгорода), В.Г.Пономарьова (вчитель-методист зарубіжної літератури ЗОШ І-ІІІ ст. №15 м.Ужгорода), Т.Ф.Кричфалушій (вчитель-методист зарубіжної літератури Кричівської ЗОШ І-ІІІ ст. Тячівського району), Г.А.Овсак (заслужений вчитель, вчитель-методист зарубіжної літератури Іршавської ЗОШ І-ІІІ ст. №1), М.Ф.Мицька (вчитель-методист зарубіжної літератури Тур’я-Пасіцької ЗОШ І-ІІІ ст. Перечинського району).
Налагоджено творчу співпрацю методистів кабінету суспільно-гуманітарних дисциплін з провідними науковцями України, в т. ч. з авторами навчальних програм з української мови і літератури та зарубіжної літератури – В.Скуратівським, Г.Шелеховою, С.Сафарян, Р.Мовчан, В.Фесенко.
Помітно зросли вимоги до рівня знань учнів з української мови і літератури після введення в дію “Закону України про мови” (1990).
У цьому контексті заслуговує на увагу низка праць, що видані завдяки методистам і науковцям української мови і літератури, зарубіжної літератури.
Методисти кабінету суспільно-гуманітарних дисциплін беруть активну участь у вивченні, аналізі і наданні практичної допомоги з різних питань організації навчально-виховного процесу школам області. Завідувачем кабінету Т.Гнаткович та методистом Г.Децик здійснено ряд організаційних заходів з обласних та всеукраїнських олімпіад, конкурсів, а саме: “Учитель року” (Л.Андрела, методист, вчитель української мови і літератури Керецьківської ЗОШ І-ІІІ ст. Свалявського району, тепер методист РМК відділу освіти Свалявської райдержадміністрації), лауреат всеукраїнського конкурсу “Учитель року – 2000”, “Переможцями обласного етапу у 2001-2005 рр. стали: Н.Скундзяк (вчитель зарубіжної літератури ЗОШ І-ІІІ ст. №19, тепер – методист управління освіти Ужгородської міської ради), Г.Шумицька (вчитель політехнічного ліцею м.Ужгорода, тепер – кандидат філологічних наук, доцент кафедри журналістики УжНУ), І.Химинець (вчитель зарубіжної літератури ЗОШ І-ІІІ ст. м.Мукачева), А.Альбрехт (вчитель української мови і літератури школи-інтернату з поглибленим вивченням окремих предметів м.Ужгорода).
Подібні заходи, що стали традиційними, сприяють підвищенню рівня викладання державної мови, а звідси – й поліпшенню знань школярів, які вони успішно показують на заключному ІV етапі Всеукраїнської олімпіади юних філологів.
Так, наприклад, у 2001 році із чотирьох учасників всі стали переможцями, у 2002 році – призерами стали троє школярів, у 2003 році із восьми учасників дипломами І-ІІІ ступенів були нагороджені четверо учнів, у 2004 році із шести учасників четверо стали переможцями, у 2005 році із семи учасників 1-е місце виборов – 1, 2-е місце – 1, 3-є місце – 2).

Першим завідувачем кабінету стала О.Е.Кочетова, яка за сумісництвом була і методистом початкової школи. Методистом кабінету тоді ж був призначений С.К.Кепаза, фахівець угорської мови.
Протягом наступних років (1948-1951) у кабінеті працювали: Л.С.Жовніренко, О.С.Браунштейн, А.С.Єненко, А.І.Керестень, М.Н.Биба, А.І.Сочка, Й.С.Штільман, Й.І.Архій, О.Г.Блага та інші (всього 14 чол.). Це був період великої плинності кадрів. Основна причина полягала очевидно в тому, що частина працівників кабінету не була фахівцями тієї мови, методистами якої вони призначалися (що простежується у наказах).
Ситуація почала змінюватись на краще з кінця 1951 року, коли в кабінет прийшла працювати вчителька німецької мови Ужгородської середньої школи № 1 Владимир Лідія Андріївна. Вона добре знала вчительські проблеми і часто їздила в округи (так називались тоді райони) надавати допомогу, проводила окружні семінари вчителів іноземної мови, вивчала стан викладання предмету, досвід роботи кращих вчителів, як, наприклад, І.Єнковської з Перечинської середньої школи, проводила очно-заочні курси. У жовтні 1954 року Л.А.Владимир звільнилась з посади методиста німецької мови і перейшла працювати в Ужгородський університет, де в 60-их роках стала доцентом і очолила кафедру іноземних мов.
Методичну “естафету” від Л.А.Владимир перейняла М.А.Білинець, яка до того часу працювала інспектором-методистом обласного відділу народної освіти.
Наступні 10 років (1955-1965) кабінетом іноземних мов завідує Ю.О.Могильницька, фахівець французької мови. У 1959-1960 роках методистом кабінету працює П.І.Косенко, а в 1963-1970 роках – Л.Ф.Мансве-
тов, який мав репутацію ерудита. Його перу належить буклет про роботу вчительки німецької мови Свалявської середньої школи №1 М.І.Мацкової.
Після Ю.О.Могильницької завідувачем кабінету призначається вчителька англійської мови Мукачівської середньої школи №16 О.Ю.Товт. З 1966 року методистом кабінету почав працювати Яценко Борис Іванович, а через два роки він став його завідувачем.
У 1970 році методистом з німецької мови було призначено В.М.Багринця, французької мови Л.Г.Мальовану. Він став найбільшим однопрофільним кабінетом інституту і, починаючи з того часу, комплектувався фахівцями всіх трьох іноземних мов.
Сімдесяті роки стали піком перебудови викладання іноземних мов у навчальних закладах країни, яка здійснювалась згідно з постановою Ради Міністрів СРСР 1961 року “Про поліпшення вивчення іноземних мов” та з відповідною постановою Ради Міністрів УРСР, а також на виконання наступних постанов та рішень колегій Міністерств освіти СРСР і УРСР від 13.05.1970 р., 7.03.1974 р., 21.09.1977 р. Академія педагогічних наук Російської Федерації видала в 1967 році фундаментальну книгу “Общая методика обучения ино-странным языкам в средней школе”, яка стала незамінимим посібником для вчителів, методистів, викладачів, авторів підручників і залишається актуальною дотепер.
Навчання іноземних мов переводилося на зовсім нові програми і підручники. Запроваджувався поділ класів на групи, створювалися навчальні кабінети іноземних мов, розширювалось використання ТЗН, відкривалися нові школи з поглибленим вивченням іноземної мови, розширювалося вивчення англійської мови, організовувалися самооплатні групи в початкових класах для занять з іноземних мов, створювалися опорні школи передового педагогічного досвіду і т.п. У зв’язку з цим кабінет організовував і проводив районні, міжрайонні, обласні семінари, семінари-практикуми, конференції, курси для різних категорій вчителів. Він першим в інституті почав проводити обласні семінари молодих вчителів. Після 1991 року були започатковані цільові курси з участю носіїв мови – викладачів з Німеччини, Франції, Англії.
В полі зору працівників кабінету іноземних мов завжди перебував його актив, у склад якого входили керівники районних і міських методоб’єднань, постійно діючих міських, районних і зональних семінарів-практикумів, громадські методисти. Один-два рази на рік їх збирали на обласні семінари, які проводились не тільки у містах і райцентрах, але й селищах та селах, зокрема, таких як: Великий Бичків Рахівського району, Солотвина, Буштина, Калини, Дубове, Усть-Чорна Тячівського району, Сокирниця Хустського району, Поляна, Керецьки Свалявського району, Чинадієво Мукачівського району, Іванівка Берегівського району, Довге, Білки, Заріччя Іршавського району та ін.
Окремо слід відмітити Зарічанську восьмирічну школу – єдину сільську восьмирічку (з 1989 року – дев’ятирічка), учні якої часто ставали переможцями обласних олімпіад з німецької мови. З 1961 року по 2003 рік у цій школі працював Васько Іван Данилович, вчитель – методист, відмінник освіти, керівник райметодоб’єднання вчителів німецької мови Іршавщини, один з кращих педагогів області. Він майстерно володів методикою навчання німецької мови і щедро ділився своїм досвідом роботи. Всі його уроки були оголошені відкритими і будь-хто з вчителів області міг їх відвідати.
Працівники кабінету немало часу проводили у відрядженнях (до 120 днів на рік). Вони вивчали роботу вчителів за новими програмами і підручниками, надавали їм методичну допомогу, брали участь в засіданнях методоб’єднань вчителів, давали рекомендації щодо планування колективної методичної роботи і самоосвіти, вивчали досвід кращих педагогів. Було вивчено й узагальнено передовий досвід роботи І.Д.Васька, (Зарічанська восьмирічна школа Іршавського району), В.А.Бунди (Свалявська школа-інтернат), Л.В.Шелепець (В.-Березнянська середня школа),
Б.Е.Суппес (Хустська школа-інтернат), О.І.Урсти (Ільницька середня школа Іршавського району), О.І.Доми (Берегівська середня школа №1), М.П.Галли, В.П.Глуханич, Н.А.Бурч, М.В.Ріцкової (Ужгородські середні школи №1, 15, 11, 5). Опис досвіду роботи Н.А.Бурч “Формування і розвиток навичок читання на уроках німецької мови”, підготовлений В.М.Багринцем і представлений на виставку досягнень народного господарства УРСР (павільйон “Народна освіта”), був відзначений в 1990 році дипломом другого ступеня та медаллю ВДНГ УРСР.
У 1972 році за ініціативою кабінету було створено в області єдину систему колективної методичної роботи вчителів іноземних мов, основними складниками якої стали: районні, міські методоб’єднання та районні, міські, зональні постійно діючі семінари-практикуми. Про новаторську форму методичної роботи з учителями іноземних мов Закарпаття писалося в журналі “Иностранные языки в школе” (№3, 1983 р., №2,
1990 р.). Центральний інститут удосконалення вчителів визнав передовим досвід організації методичної роботи з учителями іноземних мов і заніс його в республіканську картотеку ППД (протокол №8 від 27.12.1988 р.). Керівники кращих семінарів-практикумів, а саме: В.П.Глуханич (м.Ужгород), Г.М.Васько (Іршавщина) їздили в Київ, де ділилися своїми здобутками з учителями України. Закарпатці ділилися досвідом організації методичної роботи також зі своїми колегами з інших республік, а особливо прибалтійських, які виявили до нього великий інтерес.
В умовах трансформації іншомовної освіти в Україні методисти іноземних мов ведуть активну роботу з вчителями області щодо впровадження нових підходів та методів у процесі викладання предмету згідно з Держстандартом та новими навчальними програмами. У співпраці з МОН України, Академією педагогічних наук організовано та проведено Всеукраїнські семінари-практикуми:
– “Розвиток навичок креативного мислення через спілкування у контексті оновлення змісту освіти та технологій навчання у навчальних закладах України”, (5-7 травня 2004 р.) за участю О.Я.Коваленко, провідного спеціаліста з іноземних мов МОН України, В.Г.Редька, кандидата педагогічних наук, завідувача лабораторії іноземних мов АПН Укра-їни та методистів іноземних мов обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти.
– “Соціально-педагогічні засади навчання іноземної мови у сучасній школі”, (13-14 жовтня 2005 р.) за участю представників МОН України Академії педагогічних наук, авторів підручників з німецької мови Н.П.Ба-
сай, французької мови Н.П.Чумак, англійської – О.Д.Карп’юк, директора інституту педагогічних інформаційних технологій О.В.Кохана. Методистами кабінету було проведено ряд обласних заходів (конференцій, семінарів та тренінгів) з питань реформування іншомовної освіти.
Ефективно співпрацюють методисти іноземних мов з освітніми відділами Посольства США, Франції та Німеччини, з волонтерами Корпусу Миру США та представництвами іноземних видавництв.
У рамках угоди про співробітництво між МОН України та представництвами США, Франції та Німеччини, методисти інституту залучають учнів та вчителів до участі у різних освітніх програмах та проектах. (“Акт на підтримку свободи”, “Програма обміну для майбутніх лідерів”, Українсько-американські премії за досягнення у викладанні”, “Програми стипендій імені Едмунда Маскі”, Кращі педагогічні проекти “Прімавере”, “Конкурс Андре Годійо”, “Фестиваль франкомовних дитячих та студент-ських театрів”, що дають можливість учням та вчителям проходити педагогічне стажування та мовну практику у країнах, мови яких вивчаються.
Методистами іноземних мов у 2002 р. проведено конкурс “Учитель року” у номінаціях “англійська та французька мови”. Переможцями обласного рівня стали Н.Ю.Бучок, вчитель англійської мови ЗОШ І-ІІІ ст. №3 м. Хуста та В.Й.Шімон, вчитель французької мови ЗОШ І-ІІІ ст. №5 м.Ужгорода. У 2006 році проведено конкурс у номінації “Німецька мова”, переможницею якого стала В.І.Німчук, вчитель Довжанської ЗОШ І-ІІІ ст. Іршавського району.
Заслуговує на увагу методика проведення уроків вчителями іноземної мови: К.М.Бізіля (вчитель англійської мови ЗОШ І-ІІІ ст. №1 м.Ужгорода), Н.Б.Химич (вчитель англійської мови Іршавської ЗОШ І-ІІІ ст. №2), В.Й.Шімон (вчитель французької мови ЗОШ І-ІІІ ст. №5 м.Ужгорода), М.А.Майор (вчитель французької мови Хустської ЗОШ І-ІІІ ст. №1) та багато інших.
До числа кращих вчителів німецької мови, крім згаданих вище, належать: М.А.Заяць (ЗОШ І-ІІІ ст. м.Мукачева), О.І.Павлишинець (ЗОШ І-ІІІ ст. м.Ужгорода), Б.Й.Ягнюк (Великобичківська ЗОШ І-ІІІ ст. Рахівського р-ну), М.Ф.Кустрьо (Калинська ЗОШ І-ІІІ ст. Тячівського р-ну), Г.М.Ракіна (Керецьківська ЗОШ І-ІІІ ст. Свалявського р-ну) та ін. Ці та багато інших вчителів іноземної мови готують призерів та переможців різних конкурсів та олімпіад усіх рівнів.
Призерами ІV етапу олімпіади з англійської мови стали: 2002 р. (1-е місце – 1); 2003 р. (1-е місце – 1); з французької мови: 2002 р. (1-е місце – 1); 2003 р. (1-е місце – 1, 3-є місце – 1); з німецької мови: 2003 р. (2-е місце – 1); 2004 р. (2-е місце – 1), 2005 р. (2-е місце – 1); 2006 р. (2-е місце – 1, 3-е місце – 2).

Попри жорстку регламентацію партійних директив діяльність кабінету була спрямована на вдосконалення методичної роботи з педагогічними кадрами області, підвищення їхньої фахової кваліфікації, впровадження методичних інновацій, що сприяло формуванню колективу вчителів-істориків з потужним інтелектуальним потенціалом. Серед тих, хто започаткував діяльність кабінету історії: О.І.Щербаков – завідувач кабінету марксизму-ленінізму, І.Т.Мойсеєнко – завідувач кабінету історії та географії (1946 р.). Наступниками були: Л.К.Відрицька – завідувач кабінету історії та географії (1950 р.), В.А.Величко – завідувач кабінету історії (1951 р.), Л.М.Аристархов – завідувач кабінету історії та географії (60-70-ті роки); В.П.Становихін – завідувач кабінету історії та правознавства, Е.Ю.Цьома – методист з правознавства (80-90-ті роки, 1998 р.) Ю.Ю.Шимон – методист з правознавства (з вересня 1996 р.), методист історії та правознавства з вересня 1998 р, методист кабінету суспільно-гуманітарних дисциплін (з вересня 2003 р.).
За період функціонування інституту проводились непоодинокі його реорганізації. Одна з них припадає на початок 90-х років (грудень 1992 року), внаслідок якої кабінет історії був включений до складу новоствореного кабінету навчальних дисциплін (завідувач В.М.Петечук). Згодом проведено ще одну реорганізацію (2003 р.), після якої попередній кабінет розділився на декілька, серед них з’явився кабінет суспільно-гумані-тарних дисциплін, який вдруге поглинув кабінет історії. Методистами кабінету приділяється значна увага якісному проведенню курсів підвищення кваліфікації вчителів суспільствознавчих дисциплін. Щороку курси підвищення кваліфікації проходять близько 200 вчителів цієї категорії. Провідним напрямом під час проведення курсів залишається розширення інтелектуальної обізнаності курсантів за своїм фахом, вивчення і впровадження ними нових технологій педагогічної взаємодії, впровадження передового педагогічного досвіду з метою привести їх професійний рівень кваліфікації у відповідність до світових стандартів, вимог часу. Вибір форм і методів роботи з вчителями спрямований на перебудову застарілих стереотипів діяльності, консервативних поглядів, проведення лекцій в активно-полемічному стилі. Значна частина часу відводиться семінарським і практичним видам занять, конференціям з обміну досві-дом роботи, дискусійним круглим столам, діловим та організаційно-діяльнісним іграм, використанню активних й інтерактивних форм і методів навчально-виховної діяльності. Активно запроваджуються форми дистанційного і очно-заочного навчання педагогів, які з поважних причин не можуть навчатись на стаціонарних курсах. Розроблені і пропонуються педагогам на вибір різноманітні факультативи та спецкурси.
Науковий рівень підвищення кваліфікації вчителів забезпечують науковці кафедр ЗІППО, тісна співпраця з науковцями історичного та юридичного факультетів УжНУ. Курсанти з інтересом слухають лекції І.О.Мандрика – професора, доктора історичних наук, завідувача кафедри нової і новітньої історії УжНУ, Д.Д.Данилюка – професора, доктора історичних наук, завідувача кафедри історії України УжНУ, В.Є.Задорожного – професора, доктора історичних наук, С.Д.Федаки – професора, доктора історичних наук, В.В.Лемака – професора, доктора юридичних наук, завідувача кафедри теорії та історії держави і права України та інших.
Значний вплив на підвищення кваліфікації вчителів у міжкурсовий період має організація і проведення разом з кафедрою методики викладання суспільно-гуманітарних дисциплін ЗІППО (завідувач кафедри М.Р.Баяновська, доцент, кандидат педагогічних наук) обласних семінарів з актуальних проблем вивчення суспільствознавчих предметів (історії, правознавства, курсу “Людина і суспільство”, “Основи філософії”, “Практичне право”, “Громадянська освіта”, “Права дитини”, “Досліджуючи гуманітарне право”, “Етика”, “Історичне краєзнавство”, “Релігієзнавство” та ін.). За останні декілька років проведено понад 20 таких семінарів. Вони спрямовані на вирішення завдань переходу школи на новий зміст і структуру вивчення суспільствознавчих дисциплін в школі. Пам’ятними для учасників були семінари, проведені у травні 2002 року на базі Виноградівського району на тему: “Інновації у викладанні історії, історичного краєзнавства та правознавства”, у листопаді 2003 р. – на базі Тя-чівського району – семінар на тему: “З досвіду викладання спецкурсу за вибором “Громадянська освіта” в загальноосвітніх навчальних закладах”, у жовтні 2004 р. – на базі Тячівського району на тему: “Висвітлення подій Великої Вітчизняної війни при вивченні історії” (семінар присвячений знаменній події – 60-річчю визволення України від фашистських загарб-ників), у травні 2004 року – на базі Іршавського району на тему: “З досвіду викладання історичного краєзнавства в загальноосвітніх школах району” та “Інноваційні технології у викладанні предметів суспільно-гуманітарного циклу”.
Поглибленню роботи з педагогічними кадрами сприяють опорні школи, які формують досвід, узагальнюють його і допомагають запроваджувати в масову практику. За останні десять років успішно працювали опорні школи, при ЗОШ І-ІІІ ст. №6 ім. Гренджі-Донського м.Ужгорода з проблеми викладання історії та історичного краєзнавства (керівник І.І.Щер-
ба – вчитель історії); багатопрофільному ліцеї “Інтелект” м.Ужгорода з проблеми особливостей роботи з обдарованими дітьми з історії та правознавства (керівник М.П.Ігнатоля); гімназії м.Ужгорода з проблеми організації історико-пошукової роботи з обдарованими дітьми (керівник Л.П.Майор) та поглибленого вивчення правознавства (керівник Ф.Ф.Брецко); ЗОШ І-ІІІ ст. №6 м.Мукачево з питання поглибленого вивчення історії та правознавства (керівник В.Т.Машіка); Королівській ЗОШ І-ІІІ ст. №2 Виноградівського району з проблеми вивчення “Практичного права” та роботи кабінету правознавства в загальноосвітній школі (ке-рівник І.В.Кльофа); Грушівської ЗОШ І-ІІІ ст. Тячівського району з проблеми громадянської освіти в школі (керівник Н.І.Половко); гімназії-інтернаті м. Хуста з проблем вивчення курсу “Права дитини” (керівник Т.К.Сорокіна); ЗОШ І-ІІІ ст. №11 м.Мукачево та ЗОШ І-ІІІ ст. №4 м.Хуста з проблеми вивчення курсу “Досліджуючи гуманітарне право” (керівники В.І.Комар та А.С.Бучок) та ін.
Працівники кабінету разом із районними (міськими) методичними кабінетами працюють над підготовкою матеріалів вчителів, які рекомендуються на присвоєння або підтвердження педагогічних звань. Ці питання постійно розглядаються науково-методичною радою інституту.
За останні десять років методистом Ю.Ю.Шимоном підготовлено до розгляду на науково-методичній раді біля 50 таких матеріалів.
Чимало зусиль докладається для підготовки і проведення конкурсу “Вчитель року” в номінації “історія та правознавство”. У 1996 році лауреатом конкурсу “Вчитель року – 1996” в номінації “Історія” став Ф.Ф.Брецко – вчитель історії та правознавства гімназії м.Ужгорода. А у 2002 році вчитель історії та правознавства ЗОШ І-ІІІ ст. №6 м.Мукачево В.Т.Машіка став переможцем Всеукраїнського конкурсу “Вчитель року – 2002” в номінації “Правознавство”. На базі його досвіду створено творчу лабораторію для освітян області. Він бере активну участь у проведенні лекцій і практичних занять на курсах підвищення кваліфікації вчителів історії та правознавства. Його учні щороку стають переможцями ІІ, ІІІ, ІV етапів Всеукраїнських олімпіад з основ правознавства.
Важливим напрямком роботи кабінету є творче впровадження “Програми роботи з обдарованою молоддю на 2001-2005 роки” затвердженої Указом Президента України від 8.02.2002 р. та наказом Міністерства освіти і науки України від 1.07.2002 р. №378 “Про проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад та турнірів у 2002/2003 н.р.”. Організатором та координатором цих олімпіад є обласний інститут. Щороку учні шкіл області виборюють призові місця на ІV етапі Всеукраїнської олімпіади з історії.
Найкращі результати область мала в 2003, 2004, 2005 роках, коли кількість призерів становила відповідно 3, 5, 5. У 2005 році два юні історики стали абсолютними переможцями олімпіади. (Рямок Сергій – учень 10 класу гімназії м.Ужгорода і Пілаш Денис – учень 11 класу гімназії м.Ужгорода).
Є помітні олімпіадні успіхи з основ правознавства. Починаючи з 2000 року, область має від 4 до 7 переможців щороку. Пік припадає на 2001 рік, коли сім учнів із дев’яти стали призерами цієї олімпіади.
З 1999 року в Україні проводяться турніри юних істориків. Команда учнів шкіл Закарпаття в складі 5 чоловік вперше взяла участь у таких змаганнях у 2001 році у місті Львові, а наступного 2002 року на ІV турнірі в м.Рівне команда виборола ІІІ місце. На V турнірі, у 2003 році, юні історики піднялися ще на одну сходинку і посіли ІІ місце. У значній мірі такий успіх забезпечив керівник команди, вчитель історії ЗОШ І-ІІІ ст. №6 ім. Гренджі-Донського м.Ужгорода Щерба Ігор Іванович, який готував учнів до змагань.
Наступні два роки (2004, 2005) команда області займала треті місця.
Кабінет суспільствознавчих дисциплін брав участь в апробації підручників: В.О.Мисан “Оповідання з історії України”, 5 клас і “робочого зошита з історії України” для 5 класу; О.П.Крижанівський, О.О.Хірна “Історія середніх віків”, 7 клас; О.Р.Давлетов, В.Г.Космічна, В.М.Моро-
ко “Всесвітня історія. Новітній період 1939-2000”, 11 клас; С.В.Кульчицький, М.В.Коваль, Ю.Г.Лебедєва “Історія України”, 10 клас; Ф.Г.Турченко, В.М.Мороко “Історія України. Кінець VІІІ – початок ХІХ століть”, 9 клас; С.В.Білоножко “Всесвітня історія”, 9 клас; “Основи правознавства”, 9 клас, за редакцією І.Б.Усенко; Р.А.Арцишевський “Особа і суспільство”, 10 клас; К.В.Агібалов, “Історія середніх віків”, 7 клас.
В 2005/2006 навчальному році на базі загальноосвітніх навчальних закладів області апробуються нові підручники з історії, за якими навчаються учні 5-х класів. (Автори: В.С.Власов, О.М.Данилевська “Вступ до історії України”, 5 клас та В.О.Мисан “Вступ до історії України”, 5 клас).
При безпосередній допомозі методистів кабінету були видані навчальні посібники з історії рідного краю та правознавства.
За останні два роки (2004, 2005 роки) вивчено стан викладання та рівень навчальних досягнень учнів з суспільствознавчих дисциплін у Тячівському, В.Березнянському, Виноградівському, Ужгородському районах.
У запровадженні та вивченні у школах області спецкурсу за вибором “Громадянська освіта” чималу роль відіграв місцевий осередок “Регіональної Асоціації викладачів історії та суспільствознавчих дисциплін “Доба” у Закарпатті”.
Асоціацією проведено багато акцій та навчально-методичних конференцій, семінарів, у яких брали участь вчителі історії та суспільствознавчих дисциплін шкіл області. Цікавими були конкурси учнівських науково-пошукових робіт “Слідами історії” на теми: “Історія моєї школи”, “Історична пам’ятка-спогад, застереження, пізнання”, “Доля людини: ХХ століття”, “Дорогами життя. Міграції в історії України”, “Молодь вчора, молодь сьогодні” та ін.