Дошкільна освіта для майбутнього: досягнення і перспективи

зображення viber 2021-08-27 11-13-46-368Цьогорічний Всеукраїнський серпневий форум „Освіта України 30 без бар’єрів: вектори якості та успіху” приурочений святкуванню 30-річчя Незалежності України, відзначенню досягнень сфери освіти за цей період і визначенню траєкторії розвитку в майбутньому. Масштабна подія проходить у новому форматі: для обговорення важливих напрямів освітньої галузі створено тематичні локації в різних містах країни, до дискусій залучені провідні спеціалісти, науковці й педагоги.
Одна з таких локацій – стратегічна сесія „Дошкільна освіта для майбутнього: досягнення і перспективи” – розташувалася в Запоріжжі. Відвідала її і представниця Закарпатського інституту післядипломної педагогічної освіти – Ольга Романчак, методистка кабінету методики дошкільної та початкової освіти.
Для участі у сесії були запрошені представники з усіх областей України: спеціалісти з дошкільної освіти департаментів (управлінь) ОДА та методисти з дошкільної освіти обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти.
Нерянова С.І., начальник відділу дошкільної освіти МОН України презентувала учасникам діяльність міністерства за останні роки:
-  розробка та впровадження нової редакції Стандарту дошкільної освіти. Підготовка методичних рекомендацій та серії вебінарів, підготовка 100 тренерів з упровадження БКДО.
-  Розроблення професійного стандарту вихователя та керівника ЗДО.
-  Супровід проєктів: змін до Закону України „Про дошкільну освіту”; Концепції розвитку дошкільної освіти; змін до Положення про дошкільний навчальний заклад.
-  Координація: діяльності зі створення додаткових місць для дітей дошкільного віку; міжнародного співробітництва із Тhe LEGO Foundation та фундацією „Афлатун Інтернешнл”; діяльності ЗДО; діяльності управлінь освітою з питань дошкільної освіти.
Звернула увагу на сучасні вимоги щодо організації харчування дітей дошкільного віку в закладах дошкільної освіти з вересня 2021 року. Довела інформацію про те, що було створено робочу групу, в яку об’єдналися – представники МОЗ, МОН, Національного університету харчових технологій, керівники, медичні сестри з дієтичного харчування закладів дошкільної освіти та технологи громадського харчування, яка на допомогу закладам дошкільної освіти розробила чотиритижневе сезонне меню, більше 100 технологічних карток за усіма видами страв. Наразі проходить їх апробація приготування на різному технологічному обладнанні
Піроженко Т.О., доктор психологічних наук, завідувач лабораторії психології дошкільника Інституту психології ім. Г.С.Костюка НАПН України, член-кореспондент АПН України, ознайомила учасників сесії з науковим забезпеченням дошкільної освіти, окреслила перспективні плани.
Гавриш Н.В., д.п.н., професор Інституту проблем виховання НАПН України, презентувала інноваційні проєкти Інституту проблем виховання для українського дошкілля. Зокрема, зупинилася на програмно-методичних комплектах „Впевнений старт” та „Освіта для сталого розвитку”.
Косенчук О.Г., к.п.н., доцент, начальник відділу дошкільної та початкової освіти ДУ „Український інститут розвитку освіти” подала детальний аналіз оцінювання якості освітнього процесу за міжнародною методикою ECERS-3. Виступаюча наголосила на тому, що з 6 вересня 2021 регіональні експерти розпочнуть вивчення якості освітнього процесу в Києві, Львові та Краматорську, а з 15 жовтня 2021 року в інших областях. Заклади дошкільної освіти для вивчення визначає Інститут аналітики, їх заздалегідь попереджають. Мета аналізу – виявити слабкі та сильні сторони освітнього процесу. Методика оцінювання якості освітнього процесу за міжнародною методикою ECERS-3 є у кожному закладі, тому керівники мають можливість самостійно здійснювати аналіз.
Омеляненко Н.В., голова ВГО „Асоціація працівників дошкільної освіти”, презентувала учасникам досягнення Асоціації за 10 років:
-  Активна участь більше 5-ти тисяч учасників у всіх програмах, проєктах, законодавчих актах;
-  Юридична підтримка інтересів педагогічних працівників;
-  Організація харчування в закладах дошкільної освіти;
-  Розроблення методичних рекомендацій з питань формування внутрішньої системи забезпечення якості освіти;
-  Підвищення кваліфікації педагогічних працівників, керівників ЗДО (семінари та курси);
-  Цифрове видавництво MCFR – це інформаційна підтримка професіоналів. Спеціалізовані журнали „Практика управління ЗДО”, „Вихователь-методист”, „Музичний керівник”, „Практичний психолог”, „Медична сестра” (у друкованому та електронному вигляді), експертно-правові системи та програми підвищення кваліфікації.
Оксана Рома, керівниця освітніх ініціатив TheLEGOFoundation, презентувала освітню цінність упровадження LEGO технологій у дошкіллі. Відзначила, що у 15 областях запроваджено міжнародну проектну діяльність і це дозволяє підвищувати ефективність освітнього процесу. На перспективу до проєкту забезпечення LEGO технологіями будуть залучатися й інші області.
Байєр О.М., завідувачка кафедри дошкільної педагогіки Запорізького обласного інституту післядипломної педагогічної освіти, поділилася системою роботи з організації підвищення кваліфікації працівників дошкільної освіти, зробила онлайн екскурсію сайтом кафедри. Освітнє середовище кафедри складають „Викладацькі сайти”, сайт „Освітня та практична діяльність”, сайт „Літня школа”, сайт „Тренінги”, сайт „Фестивалі”.
Практичним досвідом особливостей організації освітньої діяльності закладів дошкільної освіти поділилися директори, вихователі, вихователі-методисти, які стали переможцями обласних конкурсів, фестивалів.
19 серпня 2021 року стратегічна сесія „Дошкільна освіта для майбутнього: досягнення і перспективи” продовжила свою роботу. Були активними учасниками панельної дискусії „Співпраця з міжнародними партнерами „Нові горизонти міжнародного співробітництва”, яка відбулася у межах Всеукраїнського серпневого форуму „Освіта України 30 без бар’єрів: вектори якості та успіху”.
Був організований круглий стіл „Запитання відповіді”. Учасники порушували питання організації серпневих нарад, співпраці органів самоврядування з ЗДО, питання харчування та інші. Управлінці, науковці, методисти щиро ділилися досвідом.