Водіння в умовах недостатньої видимості

Недостатня видимість розуміється як тимчасова ситуація, викликана погодою або іншими явищами (туман, дощ, снігопад, хуртовина, сутінки, дим, пил, бризки води і бруду, сліпуче сонце), коли відстань, на якій даний об'єкт можливо відрізнити від фону, становить менше 300 метрів.

Ці погодні умови істотно впливають на безпеку дорожнього руху.
Під час дощу
Основна небезпека при русі в дощ – погіршення зчеплення коліс з дорогою. Коефіцієнт зчеплення на мокрих дорогах зменшується в 1,5-2 рази, що погіршує стійкість автомобіля, а головне – різко збільшується гальмовий шлях. Особливо небезпечні асфальтобетонні дороги, вкриті брудом або мокрим опалим листям, коли зчеплення шин з дорогою зменшується.
Небезпечним є дощ, що лише почався. Він робить покриття дороги дуже слизьким, так як пил, найдрібніші частинки автогуми, частинки сажі і масла з вихлопних труб автомобілів змочуються і розтікаються дорогою, створюючи на ній дуже слизьку, як мило, плівку. З початком дощу треба бути особливо обережним, обов'язково знижувати швидкість, уникати обгонів, різкого обертання керма і різкого гальмування. У міру того як дощ посилюється і триває, брудна плівка змивається дощем і при тривалому дощі коефіцієнт зчеплення з дорогою знову збільшується.
Після припинення дощу, у міру того як бруд висихає, він спочатку перетворюється в брудну слизьку плівку, і коефіцієнт зчеплення також зменшується. До повного висихання дороги знову треба бути обережним. Бруд перетворюється на пил, і коефіцієнт зчеплення відновлюється.
Бризки брудної води та рідкого бруду з-під коліс зустрічних і транспортних засобів, які обганяють, можуть миттєво залити лобове скло, і якийсь час ви нічого попереду не побачите. Не губіться в цій ситуації і, головне, різко не гальмуйте, негайно включіть омивач і склоочисник з великою частотою руху. Не обертайте різко кермом, а плавно зменшуйте швидкість. Через кілька секунд оглядовість відновиться.
Треба пам’ятати, якщо ви проїжджаєте калюжі на великій швидкості, то можливі наступні неприємності:
- окропите брудом і навіть обіллєте водою з ніг до голови пішоходів;
- вода з-під коліс вашого автомобіля потрапить на переднє скло і зменшить оглядовість;
- вода також потрапить в підкапотний простір, а потрапляння навіть декількох крапель води на котушку запалювання, розподільник або дроти може заглушити двигун;
- попадання води в повітрозабірник може призвести до поломки двигуна;
- під водою можуть бути різні небезпеки: ями, каміння і т.ін.;
- намокнуть гальмівні колодки і можуть відмовити гальма.
- якщо колеса з одного боку автомобіля потраплять в калюжу, то автомобіль може занести, так як зчеплення шин із дорогою з різних сторін буде неоднаковою.
Дощ змінює вид дорожнього покриття. Світле і матове в сухому стані асфальтобетонне покриття стає темним і блискучим. Помітити на такій дорозі темну перешкоду дуже важко. Рух у цих умовах, навіть якщо немає жодних перешкод, втомлює. У водія створюється враження, що він спрямовується в темну безодню.
На мокрому покритті біла дорожня розмітка стає майже невидимою вдень і зовсім непомітною вночі. Обов'язок водія – посилити обережність під час дощу, вести автомобіль плавно, без різкої зміни напряму, вибирати швидкість, відповідну видимості, включити передні і задні протитуманні ліхтарі.
В умовах туману
Керування автомобілем в умовах туману вимагає ще більшого досвіду, ніж у дощ. Іноді туман буває таким сильним і створює таку велику небезпеку, що необхідно перервати рух і терпляче чекати зміни погоди. Туман створює небезпечні дорожні умови. В аваріях під час туману беруть участь десятки автомобілів, гинуть та отримують травми велика кількість людей.
Туман сильно зменшує зону видимості, сприяє обману зору, ускладнює орієнтування. Він спотворює сприйняття швидкості транспортних засобів і відстань до предметів. Вам здається, що предмет далеко (наприклад, світло фар зустрічного автомобіля), а насправді він близько. Швидкість автомобіля вам здається маленькою, а насправді він рухається швидко. Туман спотворює забарвлення кольору предмета, крім червоного. Тому сигнал світлофора червоний, щоб його добре було видно в будь-яку погоду. Червоні автомобілі вважаються менш небезпечними.
Туман впливає на психіку людини: погана видимість, постійна напруга, раптова поява з туману іншого транспортного засобу, який, здавалося, був далеко, викликають сильне нервове напруження у водія. Він нервує і допускає невірні дії з управління автомобілем. Очі швидко втомлюються і знижують здатність водія реагувати на зміни дорожньої ситуації. Фари зовсім не освітлюють дорогу, їхнє світло тільки врізається в туман. У тумані можна помилитися при виборі дороги, орієнтири закриті туманом, перехресть не видно.
У тумані слід:
- зменшити швидкість руху, вона не повинна перевищувати половини відстані видимості в метрах. Так, при видимості 20 м вона повинна бути не більше 10 км/год;
- бути готовим зупинитися в межах тієї видимості дороги;
- слід їхати при ближньому світлі фар, яке краще освітлює дорогу, ніж дальнє;
- при наявності протитуманних фар потрібно ввімкнути їх разом із ближнім світлом. Вони мають низький і широкий пучок світла жовтого кольору, який краще проникає крізь туман, ніж біле світло звичайних фар;
- задні протитуманні ліхтарі ввімкнути разом із габаритними вогнями;
- при запотіванні скла ввімкнути систему опалення та вентиляції салону, а також електрообігрівач заднього скла;
- при дуже сильному тумані можна намагатися розглядати дорогу перед автомобілем, висунувши голову у відчинене вікно;
- для поліпшення видимості в тумані можна нахилитися над кермом і наблизити очі до переднього скла. Таке положення дуже втомлює, але періодично ним потрібно користуватися;
- орієнтуватися на дорозі також можна і за тротуаром, узбіччям, за суцільною білою лінією розмітки, що позначає край проїзної частини;
- вікно дверей водія краще тримати відчиненим і прислухатися до шуму інших транспортних засобів;
- періодично використовувати звуковий сигнал, особливо на заміській дорозі.
У тумані не слід:
- наближатися дуже близько до автомобіля попереду;
- використовувати задні ліхтарі переднього автомобіля в якості орієнтира – у вас буде хибне уявлення про відстань і його швидкість;
- дивитися в одне місце перед автомобілем – очі швидко втомляться, будуть сльозитися і зір ослабне;
- намагатися обігнати транспорт – це ризиковано і небезпечно.
Не стільки туман загрожує безпеці руху, скільки техніка вашого водіння, яку ви використовуєте в умовах туману.

А.С. Треніна, методист обласного методичного кабінету
НМЦ ЦЗ та БЖД Закарпатської області