• 1stor10-1
  • 1stor10-2
  • 1stor10-3
  • 1stor10-4
  • 1stor10-5

Формування пізнавальних умінь і навичок у процесі написання фанфіка

.

Педагоги й психологи висловлюють занепокоєння тим, що процеси інтелектуалізації розумової діяльності учнів уповільнюються, незважаючи на тотальну інформатизацію, яка помітно впливає на самостійність творчого процесу. Школярі володіють навичками швидкого пошуку інформації через мережу Інтернет, знають де віднайти потрібне, щоб зробити усне чи писемне повідомлення, можливо, доволі цікаве, але вже створене кимось, не пропущене крізь власну свідомість, отже, не закріплене власне інтелектуальним досвідом. Звідси й маємо твори-«близнюки».

Учителі - словесники добре розуміють, що конче необхідно вибирати нові підходи мовно-літературної підготовки учня, спрямовані на активізацію індивідуальних розумових ресурсів дитини й уміння створити оригінальне висловлення відповідно до поставленої проблемної ситуації.

Так, упроваджуючи інтерактивні технології на уроках світової літератури, вчитель спонукає учнів до креативної праці через пошук, емоційну насиченість. Упливаючи на сферу дитини, стимулює бажання школярів співпереживати з героєм, вести з ним розмову, дискутувати, глибше пізнавати природу його почуттів, – разом із цим вводить дітей у малознане наукове поле, де потрібен пошук, дослідження. Цьому сприяє створення творчої атмосфери, яка активно залучає учнів до процесу навчання. А для цього дозволяє учням вільно розмірковувати, робити припущення, встановлювати їхню очевидність або безглуздість. Таким чином, у дітей розвиваються навички аналізу та синтезу, вміння виділяти головне в теоретичному матеріалі.

В інструктивно-методичних рекомендаціях щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2012–2013 н.р. учителям пропонується рекомендувати учням замість домашнього твору обрати одну з форм творчої роботи (наприклад, створення фанфіків тощо).

Доречним для учнів буде запис словникової статті у зошитах, а саме: фанфік, або фенфік – текст, у якому використано ідею, сюжет або (та) персонажі оригінального твору здебільшого літературного або кінематографічного). Літературні фанфіки представлені у вигляді оповідань, повістей, романів, віршів, п’єс. Питання, чи можна вважати фанфік жанром художньої літератури, досі перебуває у стані обговорення, проте жанром масової літератури його визнають одностайно.

Для того, щоб учні могли працювати самостійно над фанфіком, учитель проводить пояснювально-ілюстративну роботу, реалізуючи її через розповідь про фанфік як жанр масової літератури; ознайомлення з одним–двома зразками таких творчих робіт, написаних за знайомим їм твором світової літератури; пояснення, який творчий прийом вони можуть застосувати у процесі написання фанфіка, зокрема: лист герою твору або письменнику; зустріч і розмова із персонажем твору в наші дні; розповідь про те, що могло статися з героями твору через багато років тощо; передісторія, пародія, «альтернативний всесвіт», кросовер («переплетіння» кількох творів).

Спробуємо подати різні категорії жанру фанфіка, класифікування за розміром, тощо.

Отже, зазвичай до тексту фанфіка додають «шапку», де вказують автора і зміст твору:

1. Автор (ім’я або нік).

2. Перекладач (тільки в перекладах).

3. Бета – рідер, Гамма – рідер – імена або ніки людей , що редагували або допомагали редагувати текст. При цьому Бета редагує орфографічні, пунктуаційні та інші помилки, а Гамма – сюжетні.

4. Попередження (в Інтернеті), про зміст фанфіка і кому можна його читати (Дженерал, Парентал – 12 та ін.).

5. За низкою ознак фанфіки поділяють на різні категорії:

- джен – любовна лінія відсутня або малозначуща;

- ООС – є значні розбіжності або навіть протиріччя з характерами в оригінальному творі;

- у характері – розбіжностей у творі немає, або вони незначні;

- кросовер -фанфік, у якому використано всесвіти та персонажів кількох фендомів одночасно;

- філк-фанфік у вигляді пісні;

- ОС – оригінальний персонаж є у творі, створений автором фанфіка;

- вписка – у творі під іменем оригінального персонажа виступає сам автор.

6. Жанри фанфіка:

- екшен-фанфіки з динамічним сюжетом, стосункам між персонажами приділено небагато уваги;

- гумор – гумористичний фанфік;

- пародія – комічне або сатиричне наслідування оригінального твору;

- смарм – фанфік, у якому герої розуміють важливість дружби;

- романтика – фанфік про романтичні стосунки між героями зі щасливим кінцем;

- драма – романтична історія з сумним фіналом;

- ангст – текст, де велику увагу приділено стражданням персонажа, духовним або фізичним;

- флафф – текст, де увагу приділено доброзичливим стосункам між героями.

7. Фанфіки класифікують за розміром:

  • максі – дуже великий (від 70 машинописних сторінок);

  • міді – середнього розміру (від 20 до 70 сторінок);

  • міні – маленький фанфік (від 1 сторінки до 20);

  • драббл – коротка історія на 100 слів, яка має підтекст або несподіваний кінець;

  • віньєтка – дуже коротка історія, котра включає якусь одну думку (опис почуттів, внутрішній монолог, невеличку подію);

  • фіклет – короткий фанфік.

8. До фанфіків застосовують і звичайні літературні терміни:

  • дилогія – серія з двох фанфіків, як правило, максі;

  • трилогія – серія з трьох фанфіків;

  • сиквел – продовження, де змальовано, що трапилося з героями після закінчення іншого тексту;

  • приквел – опис подій, які трапилися з героями до подій певного тексту.

На сучасному етапі курс світової літератури в одинадцятирічній школі етапізовано таким чином: 5–7 кл. – прилучення до читання; 8 – 9 кл. – системне читання; 10 – 11 кл. – творчо-критичне читання.

Написання фанфіків для багатьох – це спроба пера, вияв індивідуальності, натхненна й наполеглива праця над словом, можливість виявити фантазію, дати простір уяві, висловити не лише особисту позицію думки, а й спричинені художнім твором емоції та переживання. При цьому учень також виявляє знання, розуміння та особистісне сприйняття програмового твору, бути фанатом якого йому зовсім не обов’язково.

Систематична робота над удосконаленням та збагаченням культури мовлення учнів, постійна увага до формування їхніх літературознавчих компетентностей стимулюватимуть логічне мислення, розширення пізнавальних інтересів, самовдосконалення. Учні ототожнюють значимість твору із харизматичністю героя, здебільшого однозначно акцентують тематичне поле і доволі часто підсвідомо створюють модель власної поведінки.

Нам імпонує думка про те, що максимального впливу на свідомість дитини-читача можна досягти в комплексі «актуальна тема – життєподібний персонаж – доступна мова – зрозуміла емоційність і проблематика».

«Ексцентричний» та «інтерпретативний» рівні розвитку читацьких навичок ведуть до використання творчих завдань на високому рівні .

Тому ми переконані, що створити власний текст – це вершина, на яку, на жаль, не кожному вдається зійти. І тому вважаємо, що розвиток саме пізнавальних і творчих здібностей учнів – це результат роботи вчителя.

На допомогу вчителеві подаємо зразки фанфіків, створені учнями загальноосвітніх шкіл.

5 клас. Написати фанфік-оповідання на тему «Ліс – не школа, а всіх навчає» за поданим початком.

У вологій лісовій гущавині, серед боліт і мохів протікав струмок. Він скаржився на те, що ліс закриває від нього і далекі краєвиди, не пропускає до нього ні ясного проміння сонця, ні грайливого вітерця (К.Ушинський).

  • Хоч би прийшли люди і вирубали цей ліс! – дзюркотів струмок.

  • Дитино моя, – лагідно відповів йому ліс, – я тобі за маму і тата, а хіба дитині краще жити сиротою?

  • Мені буде краще!

  • Якщо ліс вирубати, то промені палючого сонця нагріють твою воду, в ній не захочуть жити рибки, ніхто не прийде напитися твоєї води, буйні вітри засиплють піском і пилюкою, болото висохне і не дасть тобі жодної краплі води – і не залишиться від тебе нічого на цій землі! Голубе небо і далекі краєвиди споглядатимуть всі, але не ти! Вчись жити у мирі з навколишнім світом! Повір мені, що так буде краще всім!

5 клас. Написати фанфік на тему «Вітання Попелюшці»

Люба Попелюшко!

Вітаю тебе з Новорічними святами ! Щиро рада тому , що добро , яке ти несла всім навколо , перемогло зло твоєї мачухи і її дочок , а справедливість відновилася в твоєму житті . Твої страждання не були марними .

Бажаю тобі зберегти щастя , радість і любов , адже ти на них заслуговуєш , як ніхто інший !

З далекого українського села вітає тебе дівчинка Мирося , учениця 5 класу школи ІІІ тисячоліття .

5 клас. Написати фанфік на тему «Лист до Принцеси із казки С.Маршака «Дванадцять місяців»

Ваша Величносте!

Дозвольте звернутися до вас із щирими словами подяки за добре засвоєні вами уроки гарної поведінки. Я радію за ваші успіхи: ви не вередуєте, зважуєте добре, коли спілкуєтеся з оточуючими вас людьми, знаєте ціну слова «спасибі». Бо на самому початку ви поводилися як вередливе дівчисько. Я теж дівчинка, і мені було ганьба за вас. Але бабуся, переглядаючи зі мною мультфільм, нагадала мені, що на ваші плечі , ваша Величносте , покладено непосильну ношу – приймати важливі рішення в королівстві, правити королівством (бо батьки ваші померли). Мене виховують батьки, вчителі, але нерідко і я вередую. Хоча добре розумію, що до людей треба ставитися так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе. Тішуся, що ви, Принцесо, наприкінці казки це правило засвоїли. Пам ятайте, що так само добре потрібно зважувати те, що говорите, а ще вчитися грамоти, математики і законів природи, щоб не плутати Квітня з Січнем!

Щиро вдячна, що ви разом із нами в школі. Ми вчимося життєвої мудрості у літературних героїв. Раді зустрічі з вами і в театрі!

До побачення, Принцесо!

5 клас. Написати фанфік на тему «Розмова із Томом Сойєром у наші дні»

  • Томе, ти не у всьому вартий наслідування!

Томе, як ти ставишся до тітки Поллі?

  • О, я люблю її. Вона так за мене переживає, що і не знає, коли хитрую, обманюю.

  • І як тобі не соромно, вона ж набагато старша за тебе, а ти обманюєш: пропускаєш навчання в школі, проводиш цілий день на річці , хитруєш, фарбуючи паркан…

  • Так, я часом неслухняний, порушую правила поведінки. Але це так, дріб’язок.

  • Дріб’язок?! Та ти ще й брехун – помстився Сіду за те, що той сказав тітці Поллі про комір, зашитий чорною ниткою!.

  • Але ж я хочу бути самостійним, хочу бути лідером!

  • Я визнаю, що серед однолітків – ти полководець, завдячуючи власній кмітливості та багатій фантазії. Тебе хлопці поважають, слухаються – авторитет! Але ж ти не можеш заставити себе вчитися, ти не звик до наполегливої і систематичної розумової праці. Тут однією кмітливістю вперед не підеш. Отже, роби висновки, хлопче!

5 клас. Написати фанфік на тему «Моя Багіра»

Пантера поселилася в моїй кімнаті, коли мені було п’ять років. Мені її пода рувала тітка. Бабусі зразу не сподобалася: «Чорна така, що аж страшно!» Я гралася з нею, але улюбленою вона не стала. Я мріяла про кішку.

І тільки тепер, в 5 класі, здійснилася моя мрія – батьки подарували мені маленьку кішечку. Хутро її чорне й лискуче, мов воронове крило, без жодної плями, а очі – зелені – зелені! Як, на вашу думку, я могла її назвати? Звичайно Багірою.Бо хоч моя кішка ще зовсім маленька, чимось вона нагадує казкову пантеру, яка є моїм улюбленим героєм літературної казки Редьярда Кіплінга «Мауглі».

6 клас. Написати фанфік-кросовер «Зустріч людей сміливих і мужніх»

( за темою « Людина в життєвих випробуваннях» )

У власний фан – клуб запрошую головних героїв романів Ж.Верна «П’ятнадцятирічний капітан», Р.Л.Стівенсона «Острів скарбів» та оповідання Джека Лондона «Жага до життя».

Пропуском для кожного із них буде кодекс честі справжнього чоловіка, створений за « своїм» твором.

Починаємо! Еразм Роттердамський казав, що «фортуна обирає сміливих». Хто першим бере слово?

Дік Сенд:Життя завжди готує для нас якісь несподіванки. Дуже часто вони стають важкими життєвими випробуваннями, і те, як ми їх долаємо, свідчить і про нашу силу, мужність, нашу загартованість, чи про слабкість, про відсутність мужності.

Джим Хоккінс: Зі сторінок роману ми розповіли вам про те, що слід робити людині в життєвих випробуваннях.

Дік Сенд: Справжній людині мають бути притаманні кращі риси.

Джим Хоккінс: Сила людини виявляється у життєвих випробуваннях. Необхідною умовою перемоги у двобої за життя є інтелект, фізичні, життєві та духовні сили особистості.

Розповідач «Любові до життя»: Я наголошую на проблемі людської гідності, життя та смерті, вірності у дружбі, гуманізмі у стосунках між людьми.

Отже, основні тези кодексу честі справжнього чоловіка ви висунули. А я гадаю, що справжнім капітаном на кораблі життя має бути той, хто цінує не те, що є в людині, а те, що є у людини!

6 клас. Написати фанфік на тему «Якби я була Робінзоном»

Стежками Робінзона я іду.

Я думаю, як він, страждаю, плачу,

Молюся Богу і не знаю,

Чи довго я терпітиму оцю тугу,

Тугу за рідним домом.

Я не бачу кінця цим затяжним дощам,

Які мене в печері ув’язнили,

Які від мене сонце затулили.

І страх, нікчемний страх

Пронизав мою душу.

Та смерті я вже не боюся.

Мені лиш страшно втратити надію,

Що вже додому я ніколи не вернусь.

Хоку

Примружив сонях карі очі,

Зіперся парубком на тин

Та й занімів перед дівчатком.

У лісі на узліссі

Тихесенько вітер віє,

Гойдаючи вершки вічнозелених ялин.

Святий вечір наступав.

Всі християнські сім ї вдома,

Разом всіх Господь зібрав.

Не знаю я, що краще, а що гірше:

Чи вірш римований , чи білий вірш.

Тільки римувався б він з життям.

Подумалось:

Не буде їй кінця –

Зимі, що розгулялася над світом.

7 клас . Написати фанфік на тему «Про що говорили козаки , згадуючи свого отамана , Тараса Бульбу»

Козаки побачили ,що їх ніхто не переслідує , що за ними уже ніхто не женеться . Коней їхніх як вітром здуло з кручі до берега , до рятівних човнів . Весла дружно врізалися в хвилю . Тяжко дихали козаки , піт заливав обличчя , в їдався в очі і котився сльозами . А може то сльози скорботи за Тарасом , який вогняним стовпом височів на кручі , але голосу вже не було чути . Голови у всіх повернуті туди , звідки за його командою козаки вдало втекли .

  • Обіцяємо , батьку , вернутися ! Вернутися і відомстити за тебе !

  • Боже мій ! Яка була Людина ! Мені в юнацькі роки батько так багато про нього розповідав , бо разом були в трьох походах !

- Кажуть , що останні роки Тарас тяжко переживав смерть сина Остапа , якого не зміг спасти від страти !

- І в нього смерть страшна ! Напевно за те , що не покаявся перед Богом за вбивство сина Андрія !

- Як на мене , йому не було в чому каятися , бо Андрій зрадив його , зрадив козаків , зрадив Батьківщину , зрадив християнську віру , за яку Тарас боровся все життя !

- Він і нас сьогодні спас , бо вважав своїми синами ! Пам ятаєте , як говорив : « Сини …» . Може ж так бути , щоб не кров ю , а душею поріднитися ?

- А я про Тараса від кобзаря Перебенді почув…Думав , перебільшив , таких не буває . А побачив своїми очима _ зразу йому повірив і в похід пішов . Тепер я знаю : він і справді жива легенда …

- На жаль , не жива …

- Ні , жива ! Бо ми будемо пам ятати , ми будемо дітям своїм розповідати , внукам передамо світлу пам ять про нього – значить буде жити в пам яті народній вічно !

- Він як … Господь на хресті за нас всіх помер ! Ми будемо молитися за нього і просити у Бога прощення всіх його гріхів !

Ще довго звучали їх голоси над Дніпром

Цікавими були фанфіки семикласників на запропоновані теми :

« Якби зустрілися Артур Конан Дойл і Едгар По»

Складання кіносценарію до одного із епізодів повісті О . С . Пушкіна « Дубровський»

« Слово про справжню Людину» ( за темою « Краса чистих людських взаємин»

8 клас. Написати фанфік на тему «Сонет до Великого Барда»

( Робота дипломанта конкурсу « Безмежний світ Шекспірових сонетів» , який у 2009 році ініціювала Українська асоціація викладачів зарубіжної літератури на базі Класичного приватного університету м . Запоріжжя )

В моїм житті був роковий той день,

Що ввів мене у світ твоїх сонетів,

Тих щирих, сповнених любов’ю твоїх пісень –

Найкращий став для мене Ти серед усіх поетів.

Душа Твоя співає про жіночу вроду і кохання –

Вірну опору в морі життєвих незгод.

Таке почуття любові дає найвище визнання –

Дарувати світові нове життя.

Так щиро говорити про найпотаємніші почуття,

Тривожити думки про красиві людські стосунки

І не чекати від зрадливої коханої каяття –

На це спромігся тільки Ти, геній поетичної думки.

За це й через чотири століття славлю Тебе я,

Бо жити в цей бурхливий вік допомагає поезія Твоя.

Пропонуємо теми для написання фанфіків.

8 клас

« Зустріч героїв Середньовічного епосу у Невицькому замку»

« Спілкування з Шекспіром на тему : « Джульєта і Офелія . Чому такі різні ?»

« Картини Божого суду» ( наслідування подорожі до пекла за поемою Данте « Божественна комедія» )

« Про людей , сильніших за свою долю» ( розповідь екскурсовода на острові Робінзона )

9 клас

« Продовження комедії Мольєра « Міщанин – шляхтич»

« Міщанин – шляхтич у наші дні»

« Спілкування з Вольтером на тему : « Лише праця позбавляє нас трьох великих зол – нудьги , пороку і злиднів»

« Вільне письмо» за темою « Маленька людина»

10 клас

« Сорель наших днів»

« Вічна тема - « скупість людська»

« Жіночі романи у світовій літературі»

« Сильне як смерть» ( підбір матеріалів до вивченої теми ) – « Тисячу разів може любити людина , але тільки раз вона любить по – справжньому !» О . Купрін

11 клас

« Легке дихання» І . Буніна – « епітафія дівочій красі» ?»

« Як у Джойса …Майже як у Джойса …»

« Розвиток паралельного сюжету « Перевтілення інших персонажів твору Кафки»

« Сповідь жіночої душі моєї сучасниці» ( після вивчення творчості Анни Ахматової )

« Проекція сюжету « Чуми» А . Камю на інші історичні ситуації»

« Наслідуючи Хемінгуея , власна творча робота з « ефектом айсберга»

« Чи захоче Маркесів ангел повернутися на землю ?»

« Чому у творі Зюскінда мистецтво постає у вигляді метафори запаху ?»

Література – це потужне джерело для розуму і серця. Вона примушує нас думати, переживати, а отже, не бути байдужими до життя. І є надія, що світ можна змінити – зробити його гуманнішим, більш комфортним для життя.

Не так важливо, ким стануть наші учні, яку роботу виконуватимуть у дорослому житті. Важливо інше: всі вони – переконані – творчо ставитимуться до обраної справи, шукатимуть у ній пропорцій, гармонії, краси, намагатимуться діяти за законами цих категорій.

Література

1 .Жупан О . Ю . Розвивальне навчання у створенні ситуації успіху // Вивчаємо українську мову та літературу//№ 12 , 2012 с . 2-5.

2 .Лисиченко Л . А . , Маленко О . О . Написання власного висловлювання // Укр . мова . Практикум . 10-11 класи . – Харків : ВГ « Основа» , 2008 . С . 263 – 288.

3 .Мундур В . Б . Нестандартність мислення в мовно – літературній освіті учнів . // Вивчаємо українську мову та літературу // В Г « Основа» , № 8 . – 2012 . – с . 8 – 9 .

4 .Романовська А . І . Інтеграція педагогічних технологій на уроках словесності : активізація творчого потенціалу учня // Вивчаємо українську мову та літературу // ВГ « Основа» , № 26 . – 2012 . – с . 2 – 7 .

Електронне джерело

5 . http.||nova rambler.ru|search

Різновид творчості шанувальників популярних творів мистецтва. Еверест філології.

Тетяна Гнаткович,

методист ЗІППО;

Мар’яна Мицька,

вчитель ЗОШ І-ІІІ ст.

с. Тур’я Пасіка Перечинського р-ну